Minska inflammation naturligt

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Jag vet inte om jag har skrivit förut om hur viktigt det är att hålla nere inflammationsgraden i kroppen? Kanske har nämnt det någon gång 😉 Här kommer ett inlägg i hur du kan minska inflammation naturligt.

 

Inflammation ligger bakom nästan alla sjukdomar, om inte alla, och vilket typ av symptom som uppstår beror på vart inflammationen är som mest aktiv. Tvärtom mot vad många tror, så behöver man inte alls märka av att man har en tyst inflammation, utan symptomen är många och kan vara ganska luddiga. Några exempel är värk i kroppen, låga energinivåer, ångest och depression, huvudvärk/migrän, sköldkörtelproblem, magproblem, viktuppgång eller koncentrationssvårigheter. På sikt kan det orsaka cancer, hjärt- och kärlsjukdom, alzheimers, autoimmunitet… ja ni fattar grejen!

 

Kosten är den allra, allra största orsaken bakom inflammation. Som väl är så verkar det åt båda håll, vilket innebär att kosten också kan användas för att bli av med det. Att äta ”ren” mat som är så lite processad som möjligt är kanske en självklarhet, men det finns några saker till man kan boosta med:

 

Vad som minskar inflammation:

  • Omega 3 olja (EPA och DHA är mest effektivt vilka kommer från djurriket)
  • Gurkmeja – fantastisk krydda, glöm inte att tillsätta lite svartpeppar för optimalt upptag. Tidigare inlägg HÄR.
  • Ingefära
  • Grönsaker och bär! Gröna bladgrönsaker, alla typer av kål, vitlök, blåbär, hallon, rödbetor, selleri, svamp, morötter osv. Länk HÄR och HÄR
  • Oliver och olivolja (oupphettad)
  • Kokosolja.
  • Benbuljong – läker mage- och tarmkanal. Länk till tidigare inlägg HÄR.
  • Fermenterade grönsaker som surkål, kimchi osv
  • Te, särskilt grönt te men även svart
  • Tillskott av aminosyran glutamin för tarmarnas skull. Länk till tidigare inlägg HÄR.

-> Att läka mage och tarm är en stor vinst!

 

Övriga saker man kan göra

  • Svettas! Träning gör underverk
  • Sov ordentligt!
  • Stressa ner…
  • Umgås med folk!

 

Vad som är inflammationsskapande:

  • Socker – alla typer av socker. Länk till tidigare inlägg HÄR.
  • Kassa, processade vegetabiliska oljor, och särskilt upphettade sådana.
  • Vita mjölprodukter
  • Mejerier – för vissa!

 

Folk blir verkligen upprörda när man säger att mejerier kan orsaka inflammation, det är en sådan grundpelare i vår kosthållning jämte spannmål. Självklart så behöver det här inte vara sanningen för alla, men har man ”provat allt” och fortfarande lider av något av symptomen ovan, så kan det vara en bra idé att utesluta mejerier en tid. Allt eftersom man läker mage och tarm, så kan man mycket väl tåla mejerier framöver igen, så det måste inte vara ”för gott”. Personligen så äter jag och maken ost någon gång per vecka, men i övrigt är det mejerifritt här hemma. Vi mår båda två bättre av att dra ner på mejerier. Anledningen till att vi äter ost ibland är både för att det är väldigt gott (!), och för att vi klarar det betydligt bättre än övriga mejerier. Hade man kunnat handla rå grädde i Sverige så hade vi nog konsumerat det också 🙂

 

/M

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *