Inflammation

Kosten är den allra, allra största orsaken bakom inflammation. Som väl är så verkar det åt båda håll, vilket innebär att kosten också kan användas för att bli av med det. Här nedan kommer en kort sammanställning om vad man ska tänka på när det kommer till att minska inflammation i kroppen!

Vad som är inflammationsskapande:

  • Socker
  • Processade vegetabiliska oljor, se nedan tabell.
  • Processade, vita spannmålsprodukter
  • Tillsatser och konserveringsmedel
  • Högprocessade mejerier med tex mjölkpulver

Oljor

  • Rött = Inflammationsskapande
  • Grönt = Ok

Vad som minskar inflammation:

  • Omega 3 olja, helst från animalisk källa
  • Kryddor som gurkmeja, ingefära, kanel, salvia, rosmarin och nejlika.
  • Grönsaker och bär! Gröna bladgrönsaker, alla typer av kål, vitlök, blåbär, hallon, rödbetor, selleri, svamp, morötter osv.
  • Oliver och olivolja (jungfruolja, dvs ej upphettad)
  • Kokosolja
  • Benbuljong – läker mage- och tarmkanal
  • Fermenterade grönsaker som surkål, kimchi osv
  • Te, särskilt grönt te men även svart
  • Tillskott av aminosyran glutamin
  • Tillskott av MSM
  • Tillskott av Magnesium

-> Att läka mage och tarm är avgörande!

Övriga saker man bör göra:

  • Svettas! Träning gör underverk
  • Sov ordentligt!
  • Stressa ner…
  • Umgås med folk!

Ketos – ett sätt att bli av med inflammation snabbt!

Ketos är ett fantastiskt verktyg för att snabbt bli av med inflammation! Att vara i ketos innebär att levern tillverkar ketonkroppar som bränsle istället för glukos (blodsocker). För att komma hit kan man göra på olika sätt, dels fasta men också äta högfettdiet med väldigt lite kolhydrater och sparsamt med protein. Det sistnämnda är ett bekvämare sätt förstås!

Idag görs det mängder med forskning på vilka möjligheter ketos kan medföra och historiskt sätt så har det använts som ”medicin” vid både epilepsi och diabetes typ 2.