Mage och tarmhälsa – Nutraceuticals och Omega 3

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Jag började skriva om mage och tarmhälsa 2014 och kanske är ni trötta på mig vid det här laget, men varför inte publicera ännu ett inlägg i detta fantastiska ämne?

Idag ska jag nämligen skriva om Omega 3 oljor och ”Nutraceuticals”, och deras relation till vår tarmbiota. Nutraceuticals är en blandning mellan ordet Nutrition och Pharmaceuticals och innebär kort och gott mat som medicin.

Två stora problem inom mage och tarmhälsa idag är ju begreppet ”läckande tarm”, det vill säga att tarmen läcker mer än vad den bör samt ”dysbios”, vilket innebär att det råder obalans mellan olika bakteriestammar. Det blir lite fel att säga onda och goda tarmbakterier, för vi ska ha lite av varje i vår tarm, men de behöver vara i balans till varandra. Om vi äter stora mängder socker och processade mjölprodukter så växer vissa stammar till sig alltför mycket, för att till och med kunna konkurrera ut andra helt och hållet. Exakt hur mycket vår tarmbiota faktiskt påverkar i vår kropp är fortfarande inte helt kartlagt. Men man vet att de kommunicerar med hjärnan, bidrar till en välfungerande tarmslemhinna, påverkar sköldkörtehormoner, ångest och depression, allergier, matsmältning, blodsockerhantering, upptag av näringsämnen, hur starkt skelett vi har, vårt immunsystem och hur vi bryter ner hormoner för att nämna några. En dysfunktionell tarmbiota är också kopplad till en rad kroniska sjukdomar och hälsotillstånd. Eller kanske blir det mest aktuellt att fundera på vid ohälsotillstånd.

Nutraceuticals

Nutraceuticals är som sagt naturliga ämnen som finns i mat som kan användas som medicin. Det finns två typer av detta och det är potentiella nutraceuticals och etablerade nutraceuticals. De flesta tillhör kategori ett, det vill säga att de har en potentiell effekt medan det finns etablerade sådana och där ingår bland annat Omega 3, antioxidanter, pro- och prebiotika.

Många känner till Omega 3s roll i inflammation, eller rättare sagt dess roll i att minska inflammation. Men vet ni att Omega 3 förbättrar tarmbiotan? Så är det!  Bacteroidetes och firmicutes är kanske de mest kända bakteriestammarna i vår tarm. Enkelt uttryckt gör en överväxt av firmicutes oss tjocka medan bacteroidetes håller oss smala. Omega 3 förändrade förhållandet dem emellan, det vill säga det minskade firmicutes till förmån för bacteroidietes. Men det minskade också en hel del andra stammar som anses som ”onda”. Med andra ord stammar som orsakar problem för vår hälsa om de får växa sig för starka. Några av dessa problem har jag nämnt ovan.

Vet ni vad som mer har en nutraceutical-effekt? Gurkmeja, quercetin, spirulina och aloe vera. Även om det som alltid behövs mer studier i ämnet innan säkra slutsatser kan dras, så finns det mig veterligen inga negativa effekter av att äta mer av bra mat som exempelvis färgstarka bär, grönsaker och rotfrukter.

 

Några länkar: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414083718.htm

https://peerj.com/articles/4465/

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170821122736.htm

https://www.theatlantic.com/health/archive/2015/06/gut-bacteria-on-the-brain/395918/

https://www.telegraph.co.uk/science/2017/09/08/depression-physical-illness-could-treated-anti-inflammatory/

https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-017-0791-y

https://www.theguardian.com/society/2017/jul/27/too-much-sugar-could-increase-depression-risk-in-men-study-suggests

https://academic.oup.com/jcem/article/92/11/4180/2598186

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *