Inflammation

Kosten är den allra, allra största orsaken bakom inflammation. Som väl är så verkar det åt båda håll, vilket innebär att kosten också kan användas för att bli av med det. Här nedan kommer en kort sammanställning om vad man ska tänka på när det kommer till att minska inflammation i kroppen!

 

Vad som är inflammationsskapande:

  • Socker
  • Processade vegetabiliska oljor, se nedan tabell.
  • Spannmål
  • Mejerier (vissa tål en lagom mängd)
  • Tillsatser och konserveringsmedel

 

Oljor

  • Rött = Inflammationsskapande
  • Grönt = Ok

Vad som minskar inflammation:

  • Omega 3 olja, helst från animalisk källa
  • Kryddor som gurkmeja, ingefära, kanel, salvia, rosmarin och nejlika.
  • Grönsaker och bär! Gröna bladgrönsaker, alla typer av kål, vitlök, blåbär, hallon, rödbetor, selleri, svamp, morötter osv.
  • Oliver och olivolja (jungfruolja, dvs ej upphettad)
  • Kokosolja
  • Benbuljong – läker mage- och tarmkanal
  • Fermenterade grönsaker som surkål, kimchi osv
  • Te, särskilt grönt te men även svart
  • Tillskott av aminosyran glutamin för tarmarnas skull

-> Att läka mage och tarm är en stor vinst!

 

Övriga saker man kan göra

  • Svettas! Träning gör underverk
  • Sov ordentligt!
  • Stressa ner…
  • Umgås med folk!

 

Ketos – ett sätt att bli av med inflammation snabbt!

Ketos är ett fantastiskt verktyg för att snabbt bli av med inflammation! Att vara i ketos innebär att levern tillverkar ketonkroppar som bränsle istället för glukos (blodsocker). För att komma hit kan man göra på olika sätt, dels fasta men också äta högfettdiet med väldigt lite kolhydrater och sparsamt med protein. Det sistnämnda är ett bekvämare sätt förstås!

Idag görs det mängder med forskning på vilka möjligheter ketos kan medföra och historiskt sätt så har det använts som ”medicin” vid både epilepsi och diabetes typ 2.

Hur kommer man i ketos?

Man äter en högfettdiet med fördelning av energiprocent ungefär enligt nedan:

  • Fett: 60-90%
  • Protein: 5-35%
  • Kolhydrater: <5%

Här gäller det att äta mycket fett i form av olivolja, smör, kokosolja men framförallt fet fisk, feta köttbitar, ägg osv. Det är fritt fram med ovanjordgrönsaker som spenat, kål osv men man bör vara försiktig med frukt och rotfrukter, se nedan ”saker som försvårar ketos”.

 

Är det nödvändigt att vara i optimal ketos?

Enligt min erfarenhet så är det inget måste att testa blodketoner för att få resultat, utan man märker det ganska snabbt genom mer energi och minskad inflammation (värk, bättre hy eller vad man nu har för symptom)

 

Hur länge kan man vara i ketos?

Vissa använder det som verktyg och andra befinner sig i ketos så ofta de kan. Här får man prova sig fram, och alla mår inte bra av att befinna sig i ketos för länge! Av min erfarenhet är kvinnor betydligt mer känsliga för ketos än män när det kommer till att befinna sig i det under långa perioder. För kvinnor kan det nämligen rubba menscykel och sköldkörtelhormoner. Var uppmärksam på din kropp!

*Var försiktig med ketos om du ammar, är gravid eller har diabetes typ 1!

 

Saker som försvårar ketos:

  • Mejeriprodukter med undantag smör
  • Alkohol
  • Eventuellt stora mängder koffein
  • Sötningsmedel (påverkar inte insulin, men det påverkar ketoner)
  • Vissa grönsker som tomat och paprika.
  • Stora mängder magert protein (äts istället med stora mängder fett)
  • Frukt
  • Rotfrukter
  • Processade livsmedel som charkuterier (för vissa)
  • Nötmjöl och stora mängder nötter
  • Stress! Jepp även här inverkar stress.

 

Hur lång tid tar det?

Är man nybörjare får man räkna med 1-4 veckor innan man fått märkbara resultat. Somliga kör ketos över lång tid, medan andra är som jag och använder det som ett verktyg. Det finns inga regler i hur länge eller hur ofta, utan man kan använda det precis som man vill!