meditation personlig utveckling

Meditation minskar inflammation orsakad av stress

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Om du läser den här bloggen regelbundet så vet du hur mycket jag älskar meditation, och vilken otrolig effekt det kan ha! Häromdagen kom det en artikel i Science Daily som visar att meditation, yoga och tai-chi även skapar epigenetiska effekter – dvs påverkar genuttryck vad gäller inflammation på cellnivå. Superintressant! Som ni säkerligen också vet vid det här laget så är inflammation kopplat till nästan alla välfärdssjukdomar, såväl fysiska som mentala.

 

Vår stressrespons

Vi har utvecklats under många, många tusen år till att ha ett effektivt och alert svarssystem på stressande situationer. Detta fungerar utmärkt – om det är en tillfällig situation! Vårt system är fortfarande inte anpassat efter den kroniska stress som många går runt med idag. Hur som helst, vid en stressig situation så ökar produktionen av en molekyl som heter NF-kB, nuclear factor kappa. Den här molekylen har förmågan att gå in och reglera genuttryck och är inblandad i oerhört många processer i våra kroppar. Vad gäller en stressig situation dock, så meddelar den att det är dags att öka produktionen av inflammatoriska cytokiner. Om det här pågår under en lång tid så ökar det risken för cancer, depression samtidigt som det åldrar cellerna.

 

Meditation, yoga och stress

Meditation och yoga har visat sig sänka nivåerna av NF-kB och därmed också minska den inflammatoriska responsen. Detta gör att människor som mediterar eller utöver yoga regelbundet har en betydligt lägre risk för att drabbas av sjukdomar som cancer och depression, men de håller också sina celler yngre! Meditation och yoga sätter nämligen igång det parasympatiska nervsystemet till skillnad från stress som aktiverar det sympatiska nervsystemet.

 

Meditation är inte så svårt!

Många drar sig nog för meditation för att det verkar svårt att stänga av hjärnan från tankar. Men meditation handlar inte om att stänga av hjärnan, det handlar om att ge hjärnan en paus. Tankarna kommer inte att försvinna, utan istället handlar det om att skapa en förmåga att låta tankar komma – och gå! – utan att fastna eller spinna vidare på dem. Man blir en observatör till sin egen tankeverksamhet och låter det passera utan inblandning. Att bli en riktigt bra meditatör tar visserligen många, många år, men du kan få jättebra resultat av så lite som 3 minuter om dagen! Alla har 3 minuter till övers under sin dag, och har man inte det så har man större problem med sin organisation- och strukturförmåga än något annat. Då behöver man betydligt mer än 3 minuters meditation 😉

/M

Summary
Meditation minskar inflammation orsakad av stress
Meditation minskar inflammation orsakad av stress
Description
Människor som mediterar eller utöver yoga regelbundet har en betydligt lägre risk för att drabbas av sjukdomar som cancer och depression, men de håller också sina celler yngre! Meditation och yoga sätter nämligen igång det parasympatiska nervsystemet till skillnad från stress som aktiverar det sympatiska nervsystemet.
Maria Särén
matstarkt.se
matstarkt.se
Publisher Logo
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 thoughts on “Meditation minskar inflammation orsakad av stress

  1. Hej!
    Intressant blogg. Jag behöver verkligen avslappning men tycker det är väldigt svårt att få till. Men tre minuter ska jag väl klara 🙂 Jag har ganska nyligen, ca 1 1/2 vecka ätit AIP kost. Tycker det är väldigt svårt och känns som jag inte får äta något alls. Känner mig hungrig och svårt att få i sig fett. Har kört LCHF i många år och då ganska strikt så det borde inte vara en jätte omställning tycker jag. Undrar om det är normalt att känna sig helt slut, trött, trött i hela kroppen, hjärndimma, huvudvärk, värk i kroppen sen jag började. Trodde inte det skulle bli värre precis. Kanske att det inte hände något i början eller blev lite bättre. Undrar hur jag ska orka med att äta så här tråkigt… Började med detta för att jag har skov med värk och sen har jag psoriasis också, den har också blivit värre under veckan.
    tänkte bara om du visste något om det?

    1. Hej Victoria! Det är inte så det bör vara, så därför undrar jag lite vad du äter. Det låter som att du inte får i dig vad du ska, och kanske ligger du för lågt på kolhydrater. AIP är ju inte en lågkolhydratkost i den bemärkelsen som LCHF just för att den ska läka tarmen och då behövs en hel del stärkelse i form av tex sötpotatis och rotfrukter etc. Huvudvärk kan man ju få en tid men de flesta blir piggare av sådan kost väldigt snabbt. Mitt tips är att skriva ner vad du äter och sedan gå igenom det för att se så att du verkligen får i dig tillräckligt med fett, kolhydrater och protein. Kanske får du i dig mest protein i dagsläget. Glöm inte grönsakerna, och gärna långkok på buljonger med mycket rotfrukter! Gör ”fett-te”, gärna med ghee och kokosolja för att öka fettintaget! /Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *