Oliver & Olivolja!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Eftersom det förra inlägget handlade om hur man kan sänka inflammation i kroppen, så spinner vi vidare på temat med Oliver & Olivolja!

 

Inflammation

Du kan minska CRP (inflammationsmarkör) genom att bara äta olivolja! God medicin. Den innehåller bland annat oleocanthal, en fenol som är det som fått credit för olivoljans antioxidantiska och antiinflammatoriska effekt.

Oleocanthal har i studier visat sig ha likvärdig effekt som antiinflammatoriska läkemedel NSAID-preparat, som exempelvis ibuprofen. Den hindrar likt medicinen också enzymet COX-2 som är med vid bildandet av inflammatoriska prostaglandiner.

Man tror att olivolja möjligen går på COX-2 i större utsträckning än COX-1, medan NSAIDer påverkar båda. Enzymet COX-1 är nämligen också med i bildandet av prostaglandiner, men den varianten är mer kopplad till att hålla balansen i kroppen, och verkar i alla organ. I mag- och tarmkanalen till exempel så främjar COX-1 bland annat läkning varför smärtstillande preparat i förlängningen kan leda till magsår och andra skador i mag- och tarmsystemet. Eller det är en av anledningarna åtminstone. Kroppens förmåga att läka försämras helt enkelt. Detta kan dock inte ses som en bieffekt av olivolja!

Det stoppar dock inte där! Oleocanthal uppreglerar också ett enzym som heter LRP-1. Det här är spännande… LRP-1 har en avgörande roll i signaleringen inuti cellen. Varje cell. Den styr cellvandring som är viktigt för immunceller och särläkning. Om cellvandringen inte fungerar som den ska så kan det leda till tumörbildning, metastaser, inlärningssvårigheter och kärlsjukdom. LRP-1 styr också inflammation, celltillväxt,  reglering av blod- hjärnbarriärens genomsläpplighet, celldöd (apoptos) och så vidare, och så vidare!

 

Hjärt- och kärlsjukdom

Olivolja har dessutom visat sig minska risken för hjärt- och kärlhälsa, och detta gör den genom att förbättra funktionen hos våra endoteler. Endoteler är celler som täcker insidan av blodkärlsväggarna, och dessa har en mängd uppgifter, bland annat att styra hur kärlet kan dras ihop och utvidgas. Men de kan också utsöndra ämnen som har en antiinflammatorisk effekt, som kan kontrollera blodtryck, blodkoagulation, och minska benägenheten för lipoproteiner som exempelvis LDL-kolesterol att oxidera och förstöra vävnad.

 

Cancer

Oleocanthal har förmågan att döda sjuka celler, medan den låter friska vara. Den tränger in i cellens lysosom där den frisätter enzymer som dödar cellen, så kallad apoptos.

Alzheimer

En orsak bakom Alzheimer är plackbildning i hjärnan från β-amyloid. P-glykoprotein (heter det så på svenska?) är ett protein som bland annat hjälper till att ”städa” cellerna. Det förekommer extra mycket i tjocktarmen, blodkärlen och i blod- hjärnbarriären där det skyddar våra celler. Problemet är att det minskar i mängd ju äldre vi blir. Oleocanthal har förmågan att uppreglera P-glykoproteiner, och på så vis också förbättra städningen!

Men Oleocanthal uppreglerar också proteinet LRP-1 som jag skrev om ovan!

 

Hur mycket ska man ta då? Finansgurun Mikael Syding drar i sig hela 1 dl om dagen, vilket förmodligen inte är en dålig idé. Men troligen räcker ett par, tre matskedar för effekt 🙂

 

-> Äkta olivolja ska få dig att ”hosta till”, det vill säga man ska känna en lite brännande effekt långt bak i halsen. Då är den som bäst! 

 

Vi kikade förresten på medicin med Michael Mosley häromdagen där de genom ett experiment på ett antal personer undersökte olika oljors nyttighet. Olivolja visade sig ge en fin effekt på hjärt- och kärlhälsan medan andra vegetabiliska oljor som tex rapsolja inte hade någon som helst effekt.

 

Jag som tänkte att det här skulle bli ett kort inlägg…

 

/M

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *