Frågor & Svar

Nedan kommer de allra vanligaste frågorna med svar.

Hittar du inte svaret på din fråga nedan? Maila mig så svarar jag så snart jag kan!

 

Jag går programmet pga inflammation i kroppen, och den har inte blivit bättre, vad gör jag för fel?

Inflammation kan te sig uttryck som både ledvärk, huvudvärk, hudutslag, trötthet, nedstämdhet osv. Alla är olika när det kommer till symptom. 

Hur lång tid har det gått? Det tar några veckor innan det lägger sig beroende på hur ”illa” det var när du började. Sen behöver du förmodligen kika över kosten, det kan vara något som du fortfarande inte tål, och exempel kan vara:

  • Nötter – du kanske inte måste utesluta dem helt men dra ner på intaget
  • Baljväxter – samma som ovan
  • Äggvita – somliga kan reagera på äggvita, prova att uteslut det under en tid
  • Kaffe – somliga kan tyvärr reagera på kaffe!
  • För mycket frukt – dra ner på frukt och öka innehållet av grönsaker och bär istället
  • Hur mycket av den mat du äter är färsk och hel? Dvs inte processad eller konserverad. Uteslut charkuterier som korv, skinka osv en tid. Titta igenom innehållsförteckningen, finns det saker som citronsyra (E330) och ”naturliga aromer”, eller kanske jästextrakt, dextros osv. Ingen av dessa är lämpliga att äta – uteslut dessa livsmedel!

Glöm dock inte att det tar tid! Låt det ta tid. Det är en process, precis som det var när du drog på dig symptomen.

Min mage blir uppblåst efter jag tagit kosttillskotten, vad kan det vara?

Troligen är det Glutaminet som gör att du bli uppblåst. Börja med 0,5-1 gram och öka sedan successivt upp till 15-20 gram per dag. Om du fortfarande blir uppblåst av de små doserna – uteslut det! Troligen så är det inte bra för dig just nu.

Jag går inte ner i vikt, vad gör jag för fel?

På vilka grunder äter du – Är du uttråkad, sugen, för att klockan är ett visst klockslag eller är du verkligen hungrig? Många hinner aldrig bli ordentligt hungriga innan de äter, vilket är viktigt för alla hormoner inblandade i hunger och mättnad, samt även för matsmältningen! Vad som händer med maten du äter avgörs av hormoner, ska det bygga muskler, bli till energi eller lagras som fett? Hormonerna samspelar med varandra, så bli hungrig innan du äter!

Ett annat vanligt misstag är att man äter för mycket nötmjöl, tillagade stärkelserika rotfrukter, bönor, bär eller kanske bara för stora portioner för ofta. Hur många måltider och mellanmål äter du? Behöver du verkligen mellanmål?

Man ska äta sig mätt, men inte mer. Du ska ha energi efter en måltid, inte vilja gå och lägga dig!

Jag tappar vikt, och det var inte vad jag önskade, vad kan jag göra?

Lägg till lite mer bär, frukt, rotfrukter (gärna tillagade), bönor och nötter i kosten. Ät när du är hungrig, och tvinga inte i dig mat men försök att öka antalet måltider eller storleken på portioner.

Jag har blivit förstoppad, vad kan jag göra åt det?

Drick mer vatten, ät mer råa grönsaker och ta ett tillskott av magnesium. Se på sidan kosttillskott om vilken sort, länk HÄR.

Jag gjorde avsteg från programmet vid ett tillfälle, vad kan jag göra för att gottgöra det?

Ta ett par gram aktivt kol, och fortsätt bara programmet. Det är ingen mening att älta misstag. Passa istället på att analysera hur det fick dig att må rent fysiskt; ledvärk, huvudvärk, hjärndimma, svullenhet, magont? Se till så att du får i dig näringsrik mat så att kroppen kan ta hand om eventuella symptom.

Soja ingår inte, finns det någon soya man kan äta?

Jag rekommenderar egentligen inte sojaprodukter då de är genmodifierade, besprutade samt innehåller östrogenliknande ämnen, men jag ”förbjuder” det inte heller. Så om du äter lite soja till maten så är det inga bekymmer. Bekymret med soya är istället processade råvaror med tillsatt soja. Vill du däremot utesluta det helt så finns det soja som är gjord på champinjoner som är väldigt god, och min favorit kommer från Hulatorps champinjoner, länk HÄR. Det finns säkerligen fler liknande märken och produkter, men det är denna jag har använt.