Kosttillskott

Trots att man äter en bra och allsidig kost så är det inte helt säkert att man får i sig allt man behöver ändå, och därför rekommenderar jag vissa kosttilskott till alla människor. Vill man addera ännu fler så tycker jag att man först ska gå och testa sig på Werlabs eller liknande för att se vad man har brist på.

KOSTTILLSKOTT:

  • Krillolja / Fiskolja / Torskleverolja
  • Glutamin
  • Glycin
  • B-vitamin komplex
  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • Magnesium
  • Aktivt kol

Se nedan för information om respektive vitamin.


Krillolja / Fiskolja / Torskleverolja Oavsett vilken variant man väljer att ta så är det viktigt att den är kallpressad, så att oljorna inte har förstörts. Kapslar eller flytande går bra, tänk bara på att förvara det i kylen. Torskleverolja innehåller även vitamin A och D, varför man ska vara försiktig med extra vitamin A tillskott om man väljer det. Omega 3 är viktigt för att dämpa inflammation i kroppen men också som byggsten till kroppens alla celler, där det gör dem mjuka och elastiska. Det förbättrar också hjärnans kapacitet och ökar mängden serotonin, må-bra-hormonet, vilket minskar risken för depression. Du hittar fiskleverolja HÄR och fiskolja HÄR.

Dos: Följ instruktionen på förpackningen


Glutamin En aminosyra som är viktig för uppbyggnad av mag och tarmslemhinnan! Det minskar även sötsug och motverkar muskelnedbytning. MM Sports har en bra variant HÄR.

Dos: Följ instruktionerna på förpackningen


Glycin En aminosyra som smakar och ser ut som socker. Det är fantastiskt bra på att sänka kortisolet samtidigt som det renar levern. Ta gärna i teet innan sänggående för att förbättra sömn och sänka kortisol. MM Sports har en bra variant HÄR.

Dos: 1 tsk kväll innan sänggående. Mår du dåligt av det, minska dosen och öka successivt.


B-Vitaminer  Ett B-vitamin komplex är bra att tillföra kroppen, då vissa B-vitaminer kan vara svåra att tillgodogöra sig annars. Våra kroppars förmåga att ta upp det från maten är också olika från person till person. De är viktiga vid celldelning, cellens metabolism, att bilda normalt fungerande hormoner och signalsubstanser, för starkt skelett, hår, hud, slemhinnor och naglar samt att kontrollera blodlipoprofilerna (kolesterol och triglycerider).

Jag rekommenderar alla att ta varianten folat istället för folsyra, inlägg om varför HÄR.  Det märke jag själv använder hittar du på Greatlife HÄR.

Dos: Följ instruktionerna på förpackningen. Liksom alla tillskott så kan det vara bra att köra det i perioder, antingen 3-4 dagar i veckan, eller varannan vecka. 


C-vitamin En bra C-vitamin är bra att ta för att sänka inflammation. Utöver sin roll som antioxidant så är det också viktigt vid bildandet av noradrenalin och karnitin. Det fyller också en viktig funktion vid bildandet av kollagen i kroppen, som bland annat bygger upp hud och ligament! Se till att välja en variant utan sötningsmedel och aromaämnen. Pulver är det bästa, och brustabletter det sämsta. Askorbinsyra är samma sak som C-vitamin. Holistic gör en bra variant som du kan hitta HÄR, men det går också bra att köpa vanlig askorbinsyra.

Dos: Följ instruktionerna på förpackningen och cykla! Dvs ta det 3 av 4 dagar under veckan eller liknande. 


D-vitamin Viktigt att ta vintertid då solens strålar inte orkar tränga igenom atmosfären. D-vitamin påverkar immunförsvaret, skyddar nervcellerna, skyddar DNA vid celldelning, benstyrka, depression osv. Du behöver inte ta tillskott på sommaren om du är ute i solen en stund varje dag. Ta varianten D3! Lifebutiken har en variant HÄR.

OBS! Om du väljer en torskleverolja så behöver du troligen inte extra D-vitamin, beroende på dos. Läs på förpackningen om du kommer upp i rekommenderad daglig dos.

Dos: Följ instruktionerna på förpackningen. Du behöver inte ta D-vitamin dagligen, utan ett par gånger i veckan under vinterhalvåret räcker gott!


Magnesium Detta är en oerhört viktig mineral, och det är med och spelar i över 300 processer i kroppen! Magnesium bidrar till normalt fungerande mitokondrier, cellens små kraftverk och orsaken bakom hela vår energiproduktion! Det behövs också för nästan alla våra olika sorters enzymer, och är däribland en kofaktor till de enzymer som är med vid DNA-reparation. Det är också viktigt för omsättningen av kalcium, så att det kan hamna där det gör nytta; i skelett och tänder. Men det är också lika viktigt för våra muskler, och muskeltillväxt. Därtill så är det en katalysator för signalsubstanser som serotonin.

Vid förstoppning är magnesiumcitrat, magnesiumhydroxid och magnesiumoxid effektivt! Prova dig fram hur mycket du kan behöva.

Alkohol, stress, mediciner och högt insulin tömmer kroppen på magnesium. Jag använder mig av lite olika magnesium, bland annat den HÄR och den HÄR.


Aktivt kol Detta kan användas för att göra en snabb ”detox”, innan, under eller efter programmet. Har du druckit alkohol, ätit ute på restaurang eller kanske trillat dit och fuskat? Ta ett par gram aktivt kol så snart du kan. Tänk på att dricka mycket vatten då det kan orsaka en trögare mage. Aktivt kol suger dessutom upp alla främmande ämnen, inklusive mediciner och kosttillskott så låt det gå ett par timmar mellan intag.


*Jag har inget samarbete med något företag som säljer kosttilskott, och rekommenderar bara det jag själv använder eller har använt.