Vecka 1

Secret-Of-Life-Success-Picture-Quote

Alla fungerar ju olika vad gäller att göra förändringar i livet. Vissa vill introducera dem i lugn takt så att de blir en vana, medan andra vill köra ”all in”. Det här programmet kommer att gå ”all in”, och det beror främst på att man faktiskt får snabbast resultat då. Men det beror också på att det är det absolut enklaste sättet att se vad kroppen reagerar på!

Oavsett om man har en inflammatorisk sjukdom, eller en låggradig, kronisk inflammation vars symptom kan variera brett, så behöver man en tid då man exkluderar de livsmedel som kan skapa en reaktion. Efter några veckor återinför vi livsmedel efter livsmedel så att du ska kunna analysera om vad som fungerar, och inte fungerar för just dig!

Innan du börjar så vill jag att du sparar ner, och fyller i första fliken i nedan excelfil: ”hälsodeklaration”. Ingen annan än du kommer att titta på den, så var så ärlig och utförlig som du kan. När de här 12 veckorna är slut så kommer du att få fylla i den igen, flik två, varpå du själv kan jämföra dina framsteg. Detta är väldigt viktigt eftersom man själv glömmer oerhört snabbt var man befann sig när man började. Man blir blind för sina framsteg, så fyll i redan nu:

Hälsodeklaration_12v_Program

För dig som önskar gå ned i vikt, ta även en ”förebild” på dig själv och spara på ett säkert ställe. Man blir som sagt både blind för sina egna framsteg, och glömmer vart man egentligen började, varför det är bra att få en påminnelse över hur långt man faktiskt kan nå på bara 12 veckor!

Tänk på att du kan få symptom de första veckorna i form av huvudvärk, trötthet, hudproblem och så vidare. Detta beror på att kroppen börjar sin avgiftningsprocess, så de kommer att försvinna. Men blir det alltför jobbigt, kontakta mig i formuläret längst ned på sidan så hjälper jag dig!

Längst ned på var sida i programmet så finns det ”Att tänka på”. Läs igenom detta och justera kosten därefter om du märker att resultat uteblir, eller att de inte kommer så fort som du vill!

Nu är det äntligen dags att gå igenom vad du ska göra den här första veckan!

Varje vecka är uppbyggd som så att du får en tabell över vad du kan äta till frukost, lunch, middag och mellanmål. Jag har delat in livsmedel i olika boxar för att göra det enkelt och översiktligt; Fett, Protein, Grönsaker, Nötter, Stärkelse, Mejerier och Frukt. Förslag på måltider finns också, men är ingenting du tvunget måste följa. Så länge du följer boxarna så får du äta som du vill.

Första veckan handlar om att ”go back to basic”, dvs städa upp ordentligt i kosten med avseende på tillsatser och annat. Skriv ut Inköpslistan, den är din grund, medan du kan se hur du ska kombinera livsmedel enligt nedan. Tabellen finns även i PDF som du kan skriva ut. Ett bra riktmärke är att inte köpa förpackade varor med mer än 5 ingredienser. 

Vecka__1_Tabell

Veckomeny_förslag1

Kika även på min sida med Recept där du får tips om nyttiga och goda recept som kan användas genom hela programmet.

 


Att tänka på:

  • Välj ALLTID ekologiskt kött!
  • För mycket nötter i form av nötmjöl etc kan hindra både en viktnedgång och göra det svårare att bli av med inflammation. Minska på, eller uteslut nötter om resultat uteblir, eller om det är så att det går väldigt långsamt. Det här gäller även fröer i viss mån.
  • Mejerier ska inte överkonsumeras i programmets 9 första veckor! Håll dig till ”rimliga mängder” som exempelvis ett par matskedar grädde i en sås eller ost på en gratäng.
  • Vid autoimmunitet: undvik helst mejeriprodukter helt i minst 4 veckor för att se om det triggar inflammation. Smör går däremot bra!
  • För mycket färsk frukt kan också hindra både viktnedgång och göra det svårare att bli av med inflammation. Minska på andelen söta frukter med lite fibrer, och öka andelen bär istället. Frukt kan även trigga sötsug hos den känslige, och hämma mättnadssignaler. Har du problem att känna mättnad, eller att skilja hunger från sug så rekommenderas det att utesluta frukt helt under de här första veckorna. (Man måste inte äta frukt alls om man äter varierat inom grönsaker). Torkad frukt rekommenderas inte.
  • Bönor och linser ska endast ätas blötlagda + groddade eller blötlagda + tillagade. Alla människor tål dock inte bönor och linser alls, så om resultat uteblir – ta bort detta under de närmsta veckorna!
  • Kaffe och te är okej i programmet, men drick det inte efter klockan 15.00 då din sömn blir lidande, oavsett om du märker det eller ej. Örtte efter klockan 15.00 är ett bra alternativ!
  • Drick mycket vatten! Gärna med lite pressad citron eller lime i.
  • Kokossocker, agavesirap och andra typer av ”naturliga” sockerkällor är socker och ingår inte i programmet. Honung i rimliga mängder, någon matsked om dagen, är ok.
  • Charkuterier bör undvikas i största möjliga mån, men kan ätas någon gång ibland.
  • Alla vegetabiliska oljor ska vara kallpressade och bör endast användas i kall matlagning. Vid upphettning förstör man oljan, och den blir inflammationsskapande snarare än inflammationshämmande. Undantag är kokosolja! Kokosolja, smör och ghee kan användas i varm matlagning.
  • Ägg är ett oerhört näringsrikt livsmedel så ät gärna 2-3 ägg om dagen! Kolesterol i ägg är ingenting du behöver oroa dig för.
  • Alkohol är ingenting som rekommenderas de första veckorna i programmet, även om det är ”tillåtet” med något glas vin. Alkohol kan göra att resultat uteblir.

-> Ät mat som är så nära sitt naturliga ursprung som möjligt! Under de här första veckorna ska livsmedel där en innehållsförteckning behövs helst undvikas. 

 

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande