Vecka 10-12

Nu är det (äntligen?) dags att återinföra vissa livsmedel för att se vad du reagerar på!

När man testar ett livsmedel så som gluten, spannmål eller mejerier, är det lämpligt att börja testa i portioner om:

  • 1- 1,5 dl yoghurt eller mjölk
  • 1-1,5 dl crème fraiche
  • 1 fralla, bulle eller motsvarande innehållande vetemjöl
  • 50-100 g lösgodis
  • 1 portion havregrynsgröt eller motsvarande innehållande havre för att se om du tål det.

-> Med tiden, om du inte märker några symptom, kan du öka på mängderna.

Några viktiga saker att tänka på är dock:

  • Testa bara ETT livsmedel, och en portion åt gången! Att testa en tårtbit innehållande både spannmål, socker och grädde är därför inte att rekommendera då det blir svårt att veta vad du reagerade på i tårtan.
  • Låt det gå minst 4 dagar efter att du har provat ett livsmedel. Symptom kan dröja!

-> Skriv upp vad du gör i en matdagbok, och var noga med att anteckna alla typer av symptom som avviker från det normala. Tänk som sagt på att det kan dröja upp till 4 dagar innan symptom visar sig.

Observera att om du testar lösgodis som exempelvis mjölkchoklad, kexchoklad eller liknande så innehåller det förutom socker också mjölkpulver, gluten och vissa andra tillsatser som du kan reagera på. Det är alltså svårt att dra en slutsats om vad du reagerar på!

Håll koll på tillsatser

Om du återinför paketerade produkter, så kan tillsatser som exempelvis citronsyra (E330) öka känslighet för andra ämnen. Vissa tillsatser kan alltså göra att du reagerar mer på gluten eller på mejerier genom att bara finnas i kroppen. Glutamat är en annan tillsats som kan få dig att må riktigt dåligt efter ett uppehåll. Det finns bland annat i kinamat, thaimat, hel- och halvfabrikat, grillkrydda, färdiga marinader, aromatkrydda osv.

Matsmältning

Nu när du har ändrat din kost och följt programmet i minst 10 veckor, så borde din matsmältning ha blivit bättre! Du bör ha en jämnare tarmtömning, uppleva att du är piggare efter en måltid och att ”konsistensen” på avföringen är jämn, slät och inte särskilt kladdig. Hur lång tid detta tar att förbättra beror givetvis på vilka problem man hade innan, och det kan ta betydligt längre tid än 10 veckor att rätta till ett matsmältningsproblem, men man bör åtminstone se framsteg.

Det finns dock ett par tips jag skulle vilja lämna till dig ifall du fortfarande upplever problem med just matsmältningen.

Tips 1

Äpplecidervinäger! Ca 1-2 msk innan måltid – prova dig fram

Många har en alldeles för låg andel magsyra i tarmarna vilket gör att maten inte bryts ner tillräckligt bra. När den sedan kommer ner i tunntarmen så kan inte all näring utvinnas. Förutom att näringen inte kan tas upp på ett effektivt sätt, så kan det också göra att du upplever dig trött och ”däst” efter en måltid och särskilt om den innehöll mycket protein.

Upplever du att magen blir ”sur” av äppelcidervinäger? Sluta då med det! Ditt problem är i så fall inte för lite magsyra.

Tips 2

Tugga maten ordentligt, och undvik för mycket dryck i samband med måltid!

Att dricka till maten är inte särskilt bra för matsmältningen. Dels så gör det att du förmodligen tuggar maten sämre innan du sväljer, och dels så spär drycken ut magsyran och gör den mer neutral. Magsäcken ska ha ett pH på ca 2 vid måltid, och som du vet har vatten ett pH på runt 7. Om du inte dricker mer än någon deciliter till maten, så är du tvungen att tugga ordentligt för att kunna svälja! Använd inte vatten för att ”skölja ner” din mat. Försök att undvika att dricka 30 minuter innan, och 30 minuter efter måltid.

Tips 3

Är du stressad? Stress dödar en bra matsmältning, och du behöver faktiskt inte ens uppleva dig stressad, för att kroppen ska uppleva stress. En vanlig anledning till att kroppen upplever stress är till exempel en dålig andning. Magen ska vara avslappnad både när man står, går och sitter, och andningen ska gå ner ”i magen”.

Lägg en hand på magen och ta ett djupt andetag. Åker magen ut eller in vid inandning? Blås ut – åker magen in eller ut vid utandning? Magen ska åka ut vid inandning, och åka in vid utandning, vilket kanske låter självklart, men alltför många människor andas bakvänt. Det betyder att magen åker in vid inandning, och ut vid utandning.

Tips 4

Låt det gå minst 4-6 timmar mellan måltider och småät inte! Kroppen är faktiskt inte gjord för ett konstant intag av mat, och tydligast är det kanske för tunntarmen. Tunntarmen behöver nämligen ”städa sig” mellan måltider, och om den inte får göra det så försämras näringsupptaget över tid. Det är ju i tunntarmen som den största delen av näringen utvinns ur maten!

Tips 5

Håll dig till lugna aktiviteter efter maten. Tarmarna mår visserligen bra av att kroppen rör på sig, men man ska absolut inte göra någon pulshöjande aktivitet om man vill ha en optimal matsmältning. Det är ju magen som ska arbeta, inte musklerna. En lugn promenad eller lite stretching är därför fullt tillräckligt!

 


 

VECKA 12

Gör återigen din Hälsodeklaration och jämför svaren med det du svarade första veckan!


 

 

AVSLUTANDE ORD:

Nu har du en bra förståelse över hur bra du kan må, vad du mår bäst av att äta, vad dina sug betyder och hur ofta du kan göra avsteg. Kroppen förbättrar sig konstant, och det tar tid att byta ut alla byggstenar i kroppen. Med tiden kommer du alltså bara att må bättre och bättre, få mer och mer energi och du kommer att tåla fler ”avsteg”. Programmets 9 första veckor har varit relativt strikta, vilket kan vara jobbigt eller svårt för många att få in i sin vardag, framför allt av sociala skäl. Tänk på att allt är bättre inget, och för varje gång du äter en grön smoothie så gör du någonting bra för dig och din kropp! Att ta en kanelbulle eller en tårtbit då och då är inte hela världen, utan försök istället att fokusera på det du gör bra. 80/20 är en regel som fungerar bra för många, dvs 80% av maten man äter är bra, medan man kan göra lite avsteg på 20%. Det viktigaste är att du själv hittar något som fungerar för DIG, och att du mår bra längs resans gång.

Jag hoppas att du kommer att fortsätta att välja mat med omsorg även framöver, för mat är ju inte bara energi utan så mycket mer. Bra mat bygger en stark, tålig och frisk kropp med mängder av energi. Låt det ta tid, och njut av resan!

Robert-Collier-Success-Quotes


 

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande