Snabba lösningar, tips, tricks och hacks

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Den vanligaste frågan jag får är ”Vad ska jag göra åt mitt problem?” vare sig det gäller fysiskt eller psykiskt. Jag arbetar ju både som coach och som kostrådgivare. Vad jag har insett att människor önskar till svar är ”Ta det här tillskottet så blir du bättre” eller varför inte ”Om du gör den här övningen en gång så kommer du att ha vänt ditt tankesätt”. Snabba lösningar, tips, tricks och hacks. Finns det magiska piller eller livsomvändande övningar? Givetvis inte. Oavsett vad som önskas uppnås så är uthållighet, envishet och tålamod det som krävs. Som Aristoteles så fint sa det: ”Vi är vad vi regelbundet gör, framgång är inte en handling, utan en vana.”

Är det enkelt att göra en förändring? Nej!

Vi tänker 65 000 tankar varje dag varav 95% var tankar som vi även tänkte igår. Det här fyller givetvis en funktion då du inte ska behöva ifrågasätta precis allting vareviga dag, som varför du ska klä på dig, duscha eller varför du behöver äta och dricka. Men det innebär också att vad vi gjort till våra vanor är mönster och tankar som är väldigt svåra att bryta. Vad vi äter, vad vi dricker, hur vi tränar, om vi tränar, hur vi ser på oss själva, hur vi ser på vår omvärld och vår roll i den, hur vi ser på vårt arbete, hur vi ser på rädsla, motgångar och konflikter. För att vända det här behöver vi mer än ett kosttillskott och vi behöver mer än en övning vid ett tillfälle.

Det är varken bekvämt, enkelt eller tillfredsställande att göra en förändring. I början! Hjärnan motarbetar oss, vill få oss att falla tillbaka i våra gamla mönster och rutiner. Varför? För att det är enklare. Det kräver mindre energi. En vana eller tankesätt har en viss koppling i vår hjärna, eller flera, men låt oss för enkelhetens skull se det som att två neuroner har kontakt. Om vi ska bryta ett oönskat beteende så kräver det att vi skapar en ny vana och genom det en ny kontakt mellan två nya neuroner. Jag tycker att metaforen gällande en väg är väldigt målande. För att två neuroner ska kunna ha kontakt så behöver vi ha en väg dem emellan där signalsubstanser kan färdas. Våra vanor och invanda beteende är så välanvända att en motorväg har lagts för dem. När vi ska skapa nya vanor däremot så behöver vi först trampa upp en stig i skogen. Ju mer vi använder stigen, desto bättre blir den, men det tar tid innan det blir en motorväg. Tvärtom så kan sägas att ju mindre vi använder en väg, desto mer igenvuxen kan den bli. Men en kontakt kommer aldrig att försvinna helt. Däremot så använder sig hjärnan helst av de med bäst vägar, så ju längre vi gör något, desto enklare blir det!

Med detta sätt så behöver vi anstränga oss för att förändra våra beteenden. Det finns inga snabba, enkla lösningar eller ”hacks” för att bestiga K2. Det är de flesta överens om. Varför tror vi (och förväntar oss!) att det ska finnas hacks inom andra områden? Och även om det skulle finnas, hur tillfredsställande och belönande är de snabba hacksen? Vad känns mest tillfredsställande – Att bli befordrad på ett arbete efter att ha jobbat hårt och målinriktat, eller att bli befordrad för att din granne, förälder eller partner känner chefen?

Jag kan förstå att man vill bli ”frisk snabbt” och ”utan ansträngning” om man dras med hälsobesvär eller släppa jobbiga tankar, känslor och beteenden för att det är obekvämt. Men det går inte! Vi måste arbeta på det innan vi kan släppa det. Men det som väntar på andra sidan är inte bara mindre obekvämt och mer friskt, det är också mer tillfredsställande och det har stärkt dig mentalt.

Som Anders Hansen skriver i sin bok hjärnstark gällande träningens positiva effekter på mild depression så har inte träningen bara effekt i sig, utan det ger också en tillfredsställelse i att man själv har orsakat förbättringen.

Vi bör aldrig underskatta vikten av att vi själva upplever att vi har kontroll över en situation. Och vi bör aldrig underskatta värdet och tillfredsställelsen av hårt arbete. 

Kanske bör vi ifrågasätta vart vi vänder oss när vi får problem eller vill ha en förändring. Är det snabba lösningar, tips, tricks och hacks vi verkligen vill ha? I mitt coachingarbete så arbetar jag med att stärka dig som klient så att du själv kan leda ditt liv mot meningsfullhet, hanterbarhet och begriplighet. Vad är det värt att du själv kontrollerar din egen situation?

/M

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *