Tips inför semestern!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Ja nu börjar det vankas semester och för de flesta läggs träningen på hyllan och vinet plockas fram. Av alla upplevda krav och måsten så vet inte jag vad som är bättre för vårt mentala mående  än att sitta utomhus med ett glas vin i gott sällskap. Men de flesta vill ju gärna ha hälsan någorlunda i behåll, så här kommer ett par tips inför semestern!

Vin – Har priset betydelse?

Ja det har det faktiskt! Vin är en sådan produkt där innehållet inte behöver deklareras. Med andra ord så kan diverse tillsatser finnas i utan att det står på flaskan. Det enda som måste stå är sulfiter. Så om du köper en box för nästan inga pengar alls så kan du ge dig tusan på att de förmodligen stoppat i både det ena och det andra. De flesta boxar smakar dessutom hyfsat samma oavsett årgång. Är det rimligt? Nej! Köp hellre bra kvalitetsvin (på flaska!). Det finns jättemånga bra viner runt 100-lappen. Skippa boxen.

Tillskott av magnesium

Magnesium är en mineral som de flesta inte lyckas få i sig i optimal mängd. Få lider visserligen brist, men det är skillnad på brist och på optimala nivåer. Magnesium är nödvändigt för välfungerande mitokondrier (cellens kraftverk – dvs vår upplevda energinivå) och för att reparera skador på DNAt. Bland annat. Att svettas och dricka alkohol gör att vi förlorar mer magnesium än normalt så investera gärna i ett bra tillskott.

Tillskott av MSM – Organiskt svavel

Fantastiskt för att bistå vår lever i sitt hårda arbete men också för hår, hud och naglar.

Grönsaker, örter och bär

Det finns ju ingen bättre tid för grönsaker, örter och bär än nu när vi har möjlighet att få det mer eller mindre direkt från bonden. Gör det roligt att äta och experimentera med smakerna. Skippa juicer och kör på smoothies och goda, matiga sallader.

Träning utanför gymmet!

Har du ungar? Lek! Kryp, stå i hög planka, lek jage, simma, gunga, cykla, promenera, använd barnen som vikter… gå sicksack och hoppa hoppsasteg när du ska någonstans. Stanna för att titta på fjärilar och myror. Du har ju inte bråttom!

Upplevda krav och måsten

Ta tid för reflektion! Vad för krav ställs på dig? Av dessa, vilka är krav som du tror ställs på dig och vilka är faktiskt uttalade krav? Kommunicerar du med chefen, partnern, föräldrarna, barnen, vännerna så att du verkligen vet med säkerhet eller är det bara vad du själv antar och tror? Krävs det några förändringar inför hösten?

/M

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *