Vad kan du göra själv åt problem med sköldkörteln?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Problem med sköldkörtel är någonting som verkar öka och jag tycker var och varannan person har symptom idag. Enligt sköldkörtelförbundet så var det närmare en halv miljon (!) människor förra året, 2017, som fick diagnosen hypotyreos, dvs underfunktion i sköldkörteln. Som de också skriver är mörkertalet förmodligen stort. En halv miljon människor! Vad beror detta på? Och framför allt – Vad kan du göra själv åt problem med sköldkörteln? Det ska detta inlägget handla om.

Ni som är inne här och läser med jämna mellanrum vet att jag själv har haft en dysfunktionell sköldkörtel. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är och hur dåligt man mår av det. Den tröttheten är inte av denna värld! Hur jag blev frisk kommer lite längre ner, men först lite om vad och varför.

Sköldkörtelns funktion

De flesta är medvetna om att sköldkörtelproblem (underfunktion – hypotyreos) leder till viktökning, trötthet och matsmältningsproblem. Men vet du att det också kan leda till depression, frusenhet, oregelbundna menstruationer, torr hy, håravfall, förstoppning, hjärndimma och demens?

Sköldkörteln har en direkt effekt på hjärnan, på mage- och tarmsystem, på levern, på produktionen av steroidhormoner (könshormoner och kortisol), hjärt- och kärlsystem, skelettet, galla och lever, röda blodkroppar, temperaturregleringen i kroppen, hur vi bryter ner fett, protein och hur vi använder glukos, det vill säga blodsocker. Alla stora system i kroppen helt enkelt.

Diagnos

Som med allt så är det avgörande att ställa rätt diagnos för att kunna ge rätt behandling. Tyvärr görs inte detta. Det finns ju alltid en anledning till att ett system i kroppen inte fungerar. Vår kropp försöker inte jäklas med oss.

Mig veterligen så görs ett prov på sköldkörtelhormon så som TSH, T3 och T4. Om man har låga nivåer så får man hormonersättning, och behandlingen tar egentligen slut där. Man får äta det mer eller mindre resten av livet. Har man däremot inte låga nivåer så görs ingenting, för då är det ju inget fel. Trots att patienten i fråga har enorma symptom.

Sköldkörteln är oerhört komplex vad gäller produktion, konvertering och upptag av hormoner och det finns många steg i processen som kan slå fel. Beroende på vart felet ligger, så behöver det inte synas på ett blodprov. För att inte bli alltför långrandig så använder de här hormonerna, liksom många andra,  sig av transportörer i blodet. Så länge de sitter tillsammans med de här transportörerna så är de inaktiva, varför det bara är så kallat ”fritt hormon” som har en funktion på cellnivå. Så man kan helt klart ha symptom men har normala blodvärden.

Vad beror underfunktion i sköldkörteln på?

De två största faktorerna är näringsbrist och en autoimmunitet.

Näringsbrist

Hur fungerar mage och tarm? Tar du upp näringen i maten du äter? Många gånger har patienter problem med mage och tarm även om de inte har symptom i just mage och tarm. Fast jag ser ofta att de här personerna har problem med uppblåsthet, förstoppning och diaréer, hudproblem, depression och nedstämdhet, olika intoleranser osv.

Oftast är det brist på jod, zink och selen liksom vissa B-vitaminer. De här påverkar också varandra varför brist på en ger en kaskad av följdeffekter.

Autoimmunitet

Den vanligaste för hypotyreos är hashimotos där egna antikroppar anfaller sköldkörteln och förstör den. Vissa studier visar på att närmare 90% av alla med hypotyreos har detta. Tråkigt nog så har jag haft många klienter som har gått i flera år med hypotyreos där det här aldrig undersöks. Man gör ett prov på TSH, T3 och T4 och nöjer sig med att ge exempelvis levaxin. Dessvärre så visar ca 30% av alla med hashimotos negativt på ett blodprov över antikroppar, och där behöver man istället göra ett ultraljud på sköldkörteln för att ställa diagnos.

Behandling

Om sköldkörtelproblemen beror på en autoimmunitet, som det gör i så många fall så är en antiinflammatorisk kost nödvändigt!

Antiinflammatorisk kost

  • Vegetabiliska oljor med undantag av olivolja, kokosolja och avokadoolja (Undvikes för gott!)
  • Socker! Det här inkluderar även juicekoncentrat (Undvikes för gott)
  • Spannmål – alla typer till att börja med (Undvikes 1-3 månader)
  • Mejerier kan trigga en reaktion hos många, särskilt processade mejerier (Undvikes 1-3 månader). Undantag är smör.
  • Äggvita kan orsaka inflammation hos vissa. (Undvikes 1 månad)

→ Läk Mage och tarmkanal! Tips på hur du gör det kan du läsa HÄR och HÄR

Livsstil

  • Stress! Oavsett om stressen kommer från upplevda krav och förmågor eller om det nedtryckta känslor spelar ingen roll. Hitta en strategi för att hantera din vardagsstress.
  • Träna! Ja visst är man trött vid sköldkörtelproblem men börja med promenader för att öka mot löpning, styrketärning, simning, cykling osv.
  • Var ute i solen! Vitamin D är avgörande för ett normalfungerande immunförsvar.

Om dina sköldkörteproblem beror på näringsbrist så kan man givetvis komplettera med tillskott och mat innehållande zink, selen och jod. Däremot så skulle jag vilja säga att detta är rent slöseri med tid om man inte har en välfungerande mage och tarmkanal, stressar (både fysisk och psykisk), sover dåligt eller skippar träningen. Börja där!

Är det enkelt? Nej det är det inte! Att leva hälsosamt är uppenbarligen inte enkelt för de allra flesta människor varför vi ser en uppåtgående trend i livsstilsrelaterade sjukdomar. Frågan vi istället bör ställa oss är det värt det? Ja! 

Observera att det här inlägget har handlat om hypotyreos och ej hypertyreos. 

/M

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *