Värk? Träna!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Jag har ramlat på ganska många på sistone som säger att de inte kan träna pga värk, antingen för att de har en inflammatorisk sjukdom så som reumatism eller att de har förslitningsskada (artros). Detta är helt fel! Jag är visserligen ingen sjukgymnast och tänker inte låtsas vara en heller, men träna ska alla människor göra, och särskilt de men värk! På sin nivå. Förstås. Har du värk? Träna!

Pilates skapades av Josef Pilates som faktiskt var reumatiker! Han skapade den träningsformen just för att stärka upp sina leder. Det ni! Att träna är alltid en bra idé.

 

Ni som läser här ofta vet ju att min armbåge är en barometer för hur väl jag sköter mig. Den tog över jobbet efter min högra handled, som var det innan steloperationen. Sköt jag mig riktigt illa så protesterade även armbågen efter några dagar, men den reagerar fortare nu. På något konstigt sätt så har jag accepterat det i 1,5 år. Att den är så alltså! Jag har trott att leden varit skadad efter reumatismen, men för några veckor sedan så satt jag och tittade på den, och tänkte att man kanske kan göra något åt det. Det borde ha varit självklart egentligen, man kan ju göra något åt allt (!!). Men det märkliga i historien var att jag helt plötsligt då började undra varför armen är så mycket bättre de veckor jag yogar 4-5 ggr. För er som provat yoga så förstår ni det märkliga i det, då man ju spenderar en stor del av tiden med att just belasta armbågarna.

 

Jag bokade helt enkelt tid med en sjukgymnast! Just pga ledgångsreumatismen så har jag träffat rätt så många sådana under åren, och med (väldigt) blandade resultat. Denna gången bokade jag däremot med hon som driver det yogacenter jag går på, stabilisera. Vilken kvinna! Jag säger så om alla som arbetar där, men de är verkligen helt fenomenala. Vi började med att prata kost i en halvtimme innan vi ens började kika på armbågen. Det är ju ett så spännande ämne, och extra roligt är det när det visar sig att man delar kostfilosofie 🙂

 

Det visade sig förresten att mina småmuskler runt armbågen är väldigt spända och överansträngda. Därav ”knutorna”. Jag fick några övningar att sysselsätta mig med, excentriska sådana, och så ska jag dessutom gå på laserbehandlingar för att kicka igång läkningen. Jag fick även lite massage, och ska fortsätta att ge mig själv det för att tvinga muskeln att slappna av. Experter är bra! Visst är det möjligt att jag även har en ledskada, men det kan jag ju inte göra så mycket åt så min enda räddning är att stärka musklerna runt leden.

 

Problemet med mig är förresten att jag dessutom är överrörlig, så jag har en tendens att belasta på fel sätt. Jag måste därför alltid tänka på att arbeta muskulärt och inte ”bara släppa kroppen” liksom. Det ska ju visserligen alla tänka på, men vi som är överrörliga får fundera extra mycket. Som tur är går det att bygga in det som vana. Yoga är ett bra sätt att skapa vana på, men även pilates!

Jag ska återkomma med recension av lasern. Jag är verkligen supernyfiken på vilken effekt det kommer att ha. Det ska bli riktigt spännande!

/M

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *