Ketosens potential!

Min armbåge är back in business igen. Jag vet inte riktigt varför jag blir så förvånad varje gång (!) över ketosens potential! Det är verkligen ett fruktansvärt och förvånansvärt effektivt verktyg.

Man kan ju såklart argumentera över hur lång tid det tar att komma in i ketos, eller åtminstone “optimal ketos”. Men för att ta den frågan så behöver man ju också fundera på vad man är ute efter, som i mitt fall är att sänka inflammation. Ketoner är ju aldrig av eller på, utan de tillverkas hela tiden men i olika hög grad hos olika människor beroende på vad de äter och hur ofta. Det betyder att du kan få upp antalet ketoner i blodet väldigt snabbt, men det betyder inte att kroppen lärt sig att använda dem. Användandet tar tid. Hur som helst så ska jag inte springa ett marathon där jag i så fall hade behövt vara totalt ketoadapterad sedan ett par månader tillbaka, utan jag vill snabbt bli av med inflammation.

Så med det sagt; hur gör man och vilken effekt kan man få av ketos?

Hur gör man?

Det finns ett par sätt att komma in i ketos på, och fasta är en variant. Du kan dessutom kombinera det med att köra ett hårt träningspass för att vara riktigt säker på att tömma glykogenlagrena. Personligen så är jag ganska bekväm av mig, varför jag väljer ett annat sätt, nämligen att fettbomba! Ibland kombinerar jag det med ett träningspass, och ibland inte.

Att fettbomba innebär precis vad det låter som; att verkligen ösa på med fett, och gärna kokosolja eller MCT-olja. Det tvingar nämligen kroppen att använda fett som bränsle. Definitionen fettbombning är såklart olika för olika människor, och människor hamnar i ketos olika lätt, men för mig innebär det någonstans 70-90 energiprocent fett. Då går det fort!

Liksom med mycket annat så verkar kroppen vänja sig även vid ketos. Jag upplever att det blir lättare och lättare med tiden, och den här gången tog det bara 3 dagar innan min armbåge var helt bra igen. Då kan jag ju tillägga att jag även ätit ganska så stora mängder protein de här dagarna i form av nötfärs och fläskkotlett. Protein i överskott blir till glukos i kroppen, varför det försvårar en ketos. Bacon är förresten ingenting som vi äter särskilt ofta här hemma, även om det har en bra “sammansättning” ur ett ketosperspektiv. Det finns dock andra mindre bra saker med det, varför vi helst väljer att äta andra typer av animalier.

Saker som försvårar ketos:

  • Mejeriprodukter med undantag smör
  • Alkohol
  • Eventuellt stora mängder koffein
  • Sötningsmedel (påverkar inte insulin, men det påverkar ketoner)
  • Tomater
  • Paprika
  • Stora mängder magert protein (äts istället med stora mängder fett)
  • Frukt
  • Rotfrukter
  • Processade livsmedel som charkuterier (för vissa)
  • Nötmjöl och stora mängder nötter

Naturliga råvaror gäller i vanlig ordning, och personligen adderar jag gärna ett par fettkaffe om dagen, mycket olivolja på mina grönsaker, ägg och orimmat fläsk eller andra feta bitar.

 

Hur lång tid tar det? 
Som sagt så går det ganska så fort för mig, men om man inte är van vid de här fettmängderna så får man kanske räkna med 1-4 veckor innan man fått resultat. Somliga kör ketos över lång tid, medan andra är som jag och använder det som ett verktyg. Det finns inga regler i hur länge eller hur ofta, utan man kan använda det precis som man vill!

 

Övrigt om ketos är att det är överlägset som en detox av kroppen! Jag tror inte att det finns någonting som på ett så effektivt sätt renar på cellnivå. Det gör att kroppen slår om till att reparera skador samtidigt som den gör sig av med slaggprodukter. Så det kan vara behövligt bara ur det perspektivet. 

 

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.