AIP – Del 2!

Idag blir det fortsättning på det autoimmuna protokollet som jag skrev om igår. Det var ju en mängd födoämnen som skulle uteslutas, och huvudanledning till det är att de dels bidrar till större läckage i tarmen. Men också för de innehåller proteiner som triggar immunförsvaret eftersom de inte kan brytas ner ordentligt.

När jag startade min resa så visste jag inte vad lektiner, saponiner och annat var för något, vilket gjorde att jag ägnade ganska mycket tid till att bland annat snurra runt på pubmed och jaga information. Jag uteslöt även vissa grupper av livsmedel periodvis för att se vad som hände. En period kunde variera mellan 1-3 månader. Om jag skulle ha gjort om detta, med den kunskapen jag lyckats samlat på mig idag, så hade jag eliminerat allt på en gång och sedan återinfört livsmedel för livsmedel. Det hade gjort analysen enklare, MEN framför allt läkt tarmen betydligt fortare! Men det visste jag ju inte då 🙂

Så vad har fungerat för mig?

Nedan radar jag upp resp. grupp, och vad som fungerar för mig numera när jag är av med mina inflammationer. Har man fortfarande aktiva inflammationer så gäller annat. Åtminstone var det nolltolerans på mycket av nedan nämnda livsmedelsgrupper för min del innan jag lugnat ner mitt immunförsvar 🙂

- Spannmål - Sällan men inte aldrig. Jag äter detta ibland, men då är det uteslutande ris. Gluten är det tyvärr betydligt värre med (för mig!)

- Socker - Sällan. Eldar verkligen på inflammation och är fullkomligt näringslöst, så med ibland menas inte en gång i veckan utan snarare ett par gånger om året.

- BaljväxterIbland men det beror snarare på att jag inte tycker om det särskilt mycket. Linser och bönor i gryter går däremot fint och är gott!

- Frön och nötterFunkar fint i rimlig mängd. Jag äter även kakao och kaffe. Uteslöt det i två månader en gång, men märkte ingen skillnad så det fick vara med igen (tack för det älskade kropp).

- Värktabletter - använder jag aldrig. 

- Mejerier - Ibland. Det beror på kvalitet och sort, men opastöriserad ost kan jag lyxa till det med hemma med jämna mellanrum.

- Jäst - äter sällan (eller aldrig faktiskt) något med jäst i.

- Alkohol - Vipå helgen. Fungerar bra i lagom mängd.

- Nattskuggeväxter - Fungerar bra numera!

- Processade oljor - Väljer bort

- Processad mat - Väljer bort. Undantag vissa korvar av bra kvalitet, men ej dagligen.

- Ägg - äter 2-5 ägg om dagen. Går fint!

Tänk på att när man ger sig på en sån här sak, så är poängen att först och främst läka tarmen. Därefter kan kroppen med högsta sannolikehet klara av en hel del av de här födoämnena. Prova! Dock så är proccessade oljor, processade livsmedel och socker några grupper som bör uteslutas för gott 🙂

Lektiner och saponiner är för övrigt en grupp proteiner som finns i vissa grönsaker, baljväxter och fröer som ett försvar mot att bli uppätna. Ju värdefullare del på växten, ju mer lektiner, vilket betyder att chiafrön och så innehåller en ganska stor mängd. Dock så är inte alla lektiner skadliga för oss människor och många (inte alla) försvinner vid tillagning, fermentering eller sköljning. Detta är ju anledningen till att exempelvis bönor ska blötläggas innan tillagning.

Imupro - Test för födoämnesintoleranser 

Jag gjorde ett imupro- test för några månader, vilket är ett test på födoämnesintoleranser. Det mäter antikroppar i blodet helt enkelt.Stirra er dock inte blinda på data, utan lyssna på era kroppar också. Allt är inte svart och vitt!

Alla människor är ju olika vilket också innebär att det tar tid, och måste få ta tid, för att ta reda på vad som fungerar och inte! Analysera innan du agerar och för anteckningsbok. Vad man själv tycker och vill ska vara lösningen är inte intressant. Som jag har sagt tidigare, och som tål att upprepas:

Testa det du inte tror på, om det du tror på inte fungerar!

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.