AIP – Hur strikt behöver man vara med sin kost?

Det beror på 🙂

Idag tänkte jag skriva lite om AIP som står för the autoimmune protocol!

Exempel på autoimmuna sjukdomar är reumatism, typ 1 diabetes, MS, glutenintolerans, vissa typer av sköldkörtelproblem och olika tarmsjukdomar. Men det finns otroligt många fler!

Så vad innebär AIP? Det är en lista på födoämnen att undvika vid autoimmun sjukdom. Det finns inga RCT studier som stöder detta, utan snarare impiriska studier. Dessa födoämnen är nämligen med och påverkar inflammation i kroppen. Vissa är svåra för kroppen att bryta ner, orsakar läckande tarm då det irriterar tarmslemhinnan, och därmed kommer det ut rester i blodomloppet som inte ska vara där. Över tid vill säga. Detta är en process som tar lång tid. När det händer så skapar det en reaktion från immunförsvaret, och inflammation bildas. Andra gör liknande skada men är samtidigt väldigt lika våra egna hormoner eller andra celler. Immunförsvaret gör sitt bästa för att oskadliggöra dem här “resterna” från maten som har smitit ut genom tarmväggen. Problemet uppstår dock sen när immunsystemet inte kan se skillnad på “resterna” och våra egna hormoner och vävnad. De tror att även dem är inkräktare. Det är då de anfaller den här vävnaden som tillhör vår egen kropp, och börjar bryta ner den. Så lyder teorin åtminstone!

De allra, allra flesta i västvärlden har en tarm som läcker för mycket idag pga maten vi äter. Som jag har skrivit tidigare så ska tarmen vara lite genomsläpplig, men våra släpper som sagt igenom för mycket. Det är inte näringsämnen som kommer ut, det är skräp från mat som vi inte kan ta hand om.

En tarm som släpper igenom för mycket rester resulterar inte alltid i en autoimmunitet, men det resulterar garanterat i en inflammation. Du kanske bara inte vet om det. Det kan te sig som hudproblem, humörsvägningar, allergier, migrän, näringsbrist, depression och mycket mera. Det finns även studier som har kopplat autism till läckande tarm. Men detta är fortfarande inte helt kartlagt än.

AIP – lista

Spannmål – Här ingår alla spannmål som vete, korn, råg, malt, havre, ris, majs, amarant med mera. Särskilt sägs gluten vara boven.

Mejeriprodukter – Både pastöriserade och opastöriserade, och orsaken ska vara mjölkproteinet, särskilt kasein. Undantag smör som innehåller små mängder mjölkprotein. Helst ska man dock använda ghee istället.

Baljväxter – Jordnötter, kidneybönor, svarta/bruna/vita/röda bönor, linser etc på grund av sitt lektininnehåll.

Nötter och fröer – Cashewnötter, valnötter, chiafrön, quinoa, sesamfrön, solrosfrön, linfrön, choklad, kaffe… här är också lektiner orsaken.

Ägg – Särskilt vitan som innehåller proteiner som kan orsaka inflammation.

Nattskuggeväxter – Potatis, tomat, aubergine, chili, vissa kryddor mm vilka även dem innehåller en hög nivå av lektiner.

Processade oljor och margariner – Solrosolja, majsolja, rapsolja.. Allt förutom olivolja och avocadoolja. Innehåller ett högt intag av omega 6 i förhållande till omega 3, utöver att många av dessa fetter är förstörda av processerna de genomgått.

Alkohol – Ja även rödvin. Alkohol är ett gift i sig men det innehåller också olika histaminer och mykotoxiner till exempel.

Värktabletter med NSAIDer – Exempelvis ibuprofen påverkar tarmfloran negativt. Bland annat.

Socker – Vitt socker, sockeralkoholer, fejksocker, honung, sockerrik frukt mm. Driver inflammation via AGE och ALE produkter.

Jäst – Allt som innehåller jäst eller är jäst.

Processad mat – Allt som du inte kan “hitta i naturen”. Med viss överseende.

Då var det inte mycket kvar på tallriken! Kött, fisk och grönsaker i princip. Detta kan tyckas som extremt tufft för många, och frågan är då hur man ska rycka av plåstret? Det finns nämligen en tröst – efter det att tarmen är läkt igen så kan man återinföra många av de här födoämnena! Så det betyder inte en livslång avhållsamhet 🙂

De flesta blir av med en hel del symptom bara genom att utesluta spannmål, socker, mejerier, alkohol och de processade fetterna. Det innebär att äta sig mätt på naturlig mat.

När jag började med LCHF / paleo så visste jag inte om allt det här. Jag åt gluten ibland, som tex panerad fisk och jag fick i mig en hel del ost. Jag mådde helt klart mycket bättre med bara det, men jag nådde inte 100 %. Så ju mer jag lärde mig, ju bättre resultat fick jag! Hade jag vetat då, vad jag vet nu, så skulle jag definitivt ha ryckt bort plåstret med en gång. Jag skulle ha uteslutit ALLT i upp till ett år och sedan återinfört vissa livsmedel pö om pö. Även om jag är väldigt nöjd med hur det blev och hur väl jag faktiskt lärt känna min kropp under resan, så hade det såklart gått fortare om jag redan haft en handbok i ämnet när jag började.

Hur lärde jag mig? Jag experimenterade på mig själv samtidigt som jag läste otroligt många studier på pubmed, böcker, men också amerikanska bloggar!

Maten vi äter påverkar oss helt klart på fler sätt än vad många inser. Och ändå har vi bara skrapat på ytan hittills! En sak är dock säker, vi skulle ha dött av all skit vi stoppar i våra munnar om det inte vore för våra tarmar. Det kanske är dags att hjälpa istället för att stjälpa? 🙂

/M

En reaktion på “AIP – Hur strikt behöver man vara med sin kost?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.