Är du östrogendominant?

Dagens officiella kostråd och leverne leder lätt till en hormonell obalans. Att ha en östrogendominans för både män och kvinnor är en av de vanliga, och man kan tydligt se detta genom att bara titta på människor. Det avslöjas nämligen på kroppsformen.

Ingen mår bra av att ha ett hormon som dominerar över andra. Kvinnor tänker nog att det är en bra sak att ha en massa östrogen, men faktum är att fler skulle må betydligt bättre, och se betydligt bättre ut, av att sänka sina nivåer. Istället behöver då nivåerna av testosteron, progesteron och tillväxthormon höjas. Eller rättare sagt, hamna i jämvikt. Och nej det gör inte så att kvinnor får skägg och tappar brösten 🙂

Några effekter av för högt östrogen:

- Ökad risk för bröstcancer och äggstockscancer

- Lagrar fett på kroppen. Hos kvinnor lägger sig fettet på höfter, rumpa, mage, bröst, triceps (gäddhäng) och/eller nacke. Män får också större rumpa, lår, mage och/eller manboobs.

- Svårt att tappa den fettvikt man har

- Ökad risk för hjärt- och kärl sjukdom

- Humörsvägningar

- Svårt för att bygga muskler

- Problem med gallblåsan

Östrogen har ju även positiva egenskaper så som ökad bentäthet, bättre minne, immunförsvar osv. Men i det här inlägget fokuserar jag på effekterna av ett för högt östrogen, och inte ett normalt.

Östrogenet kan komma utifrån

Det finns något som kallas för fyto- och xenoöstrogener som finns i växter och kemiskt framställda produkter. Dessa beter sig precis som östrogen i våra kroppar, kroppen tror alltså att det är riktigt östrogen.

Mat som höjer nivåerna av östrogen i kroppen är mejeriprodukter, soja, kolhydrater, mat från konservburk, processad mat, konventionellt uppfött kött, spannmål, öl, p-piller, hummus, torkade dadlar/russin osv och besprutade grönsaker och frukt. Vi får också i oss det från möbler, kläder, hudvårdsprodukter och så vidare. Det finns helt enkelt mycket östrogen i vårt samhälle!

Hur du kan sänka (balansera) ditt östrogen

En fiberrik kost har gång på gång visat sig sänka överflödigt östrogen i kroppen. Fibrer binder nämligen upp överflödigt östrogen och transporterar ut det ur kroppen.

Mat som sänker nivåerna av östrogen i kroppen är alla typer av kål, broccoli, gröna bladgrönsaker, lök, citrus, svamp, tillskott av zink och grönt och svart te.

Ett annat effektivt sätt är att börja träna, och gärna styrketräning eller sprint då det höjer testosteron och tillväxthormon vilket främjar balans. Även sömn, och att sova regelbundet och på rätt tider (22-06) boostar den hormonella balansen.

Fettceller tillverkar östrogen, vilket innebär att övervikt leder till mer östrogen som leder till mer övervikt. En bra sak att börja med är alltså att försöka tappa fettprocent.

Levern är det organ som bryter ner och rensar ut östrogen från kroppen. Att dricka mycket alkohol kan därför hämma denna process. Alkohol är ett gift och går alltid före. Dessutom har det ju visat sig att alkoholkonsumtion sänker nivåerna av testosteron i flera dagar efteråt, vilket ytterligare spär på en obalans. Att svepa flera öl i veckan är alltså inte särskilt manligt i längden, då det både ger östrogen, och sänker testosteron 🙂

 

Genetik

Det finns självklart också en genetisk faktor bakom vilka hormoner som dominerar i våra kroppar. Vissa har helt enkelt en perfekt sammansatt kropp trots dålig kost och avsaknad av träning, medan andra behöver jobba lite extra för att hamna i en bra balans. Jag tillhör dessvärre den senare kategorin, men det har ju å andra sidan gett mig motivation till att lära mig om hur detta fungerar.

 

Ett par rader om för lite östrogen 

Detta är också ett vanligt och allvarligt problem även om jag inte tänker gå in på det idag. Men för lite östrogen kan bland annat leda till PCOS, polycystiskt ovarialsyndrom som bara verka öka idag.

 

Vill du veta hur du ligger till?

Det finns tester som mäter nivåerna av könshormoner i kroppen, men vad jag vet så görs det inte på "rutin" utan du får beställa det privat. Det finns både böcker och fakta på nätet som skulle kunna ge dig tillräckligt med kunskap för att själv ställa diagnos. Men detta kan vara lurigt då det finns så många hormoner att ta hänsyn till, och det kan lätt bli fel. Att gå ner i vikt, börja träna och ändra sin kost är dock ett enkelt och ofarligt sätt att se om det var en östrogendominans.

 

/M

 

3 reaktion på “Är du östrogendominant?

  • Pingback: Östrogen, progesteron och ämnesomsättning! | matstarkt

  • 13 maj, 2019 kl.
    Permalink

    Jag har haft Östrogenplåster i snart 6 år Estalis men nu finns inte dessa att få längre så nu äter jag Cliovelle tabletter.
    Mår bra av tillägget, men när jag läser om överdominans så blir jag konfunderad. Försöker att gå ner i vikt då jag har ca 10 kg övervikt. Har tränat riktigt hårt under en period med en PT och hjälp med kosten. Men jag tappade enbart några hg. Vi körde 4 dagar i veckan jättehård träning. Sedan har jag varit med i Viktväktarna, utan resultat, antecknat allt jag ätit men tappat som mest 2 kg. Nu är det stopp. Känner mig svullen om ben och fingrar framförallt på kvällen, har en tyngdkänsla i hela kroppen. Det är framförallt magen och bysten som ökat i omfång. Försöker att äta en varierad kost där jag tänker på vad jag stoppar i mig.
    Nu börjar jag undra om det kan vara hormontillskottet som påverkar min kropp så negativt.
    Jag är 56 år, 169 cm och väger 80 kg.

    Svar
    • 13 maj, 2019 kl.
      Permalink

      Hej! Hormonerna spelar säkert in men det låter som tt det är något som “blockerar” – stress, sömn och mat är sådant man får titta på som helhet för att hitta rotorsaken. Jag tycker att du ska ta prover på dina hormoner för att se hur balansen dem emellan – både progesteron, östrogen och testosteron. Detta kan göras via salivprov eller via blodprov hos exempelvis medisera. Jag hjälper gärna till om du vill ha hjälp med vad du ska välja. /Maria

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.