Är magen glad, så är människan glad!


När jag lottade ut kostrådgivningen på matkärlek så var det tre stora problemområden som ansökningarna handlade om; ledvärk, IBS och vikt.

Det är lite kul när man pratar med personer från andra kulturer, och vad som är lämpligt att säga och inte. Jag har ju väldigt mycket kontakt med kineser, mer tidigare i år visserligen innan jag bytte tjänst, men vi pratar ofta om olikheterna mellan våra kulturer. En sak som de tycker är hysteriskt kul när det kommer till oss, är att vi inte har några som helst problem med att prata om sex till exempel men när det kommer till lön, magproblem eller svampställen så blir vi tysta som muren. I Kina pratar man om det mesta, både lön, sex men framför allt magen. Magens hälsa är väldigt, väldigt viktig där! De har förresten en svamp som kallas för “seeyoutomorrow”, om man översätter den till engelska. Ja ni kan ju fundera på varför den kallas så, en ledtråd är att den hjälper magen att komma igång. Väldigt god svamp faktiskt, jag tror att den heter något i stil med nålsvamp här hemma.

Så då dyker vi in på ämnet förstoppning. Extremt vanligt problem, och Apoteket  säljer laxermedel som aldrig förr. Särskilt under semester och julhelger. Förstoppning är även vanligt hos LCHF:are, trots att många magproblem också blir betydligt bättre när spannmål tas bort. Men varför har vissa fortfarande problem? Jag tror att det vanligaste är fettet i kosten, och bristen på volym i maten som magen vant sig vid från spannmål. Även om det senare (spannmål) inte är särskilt bra för magen. Men tillbaka till fettet, den rullande banderollen om att mättat fett inte är farligt verkar folk tolka som att det enbart är mättat fett som gäller, och fullkomligt vräker i sig det. Bara! Mättat fett är inte farligt! Inte alls. Men man behöver andra fetter också. Särskilt för hjärnan och magen! Mättat fett kan nämligen stoppa magen något, medan fleromättade fetter hjälper till att få igång magen. Undantaget är dock kokosolja, som till största delen består av mättat fett, men som ändå hjälper magen att komma igång. Det beror på att det består av molekyler som har en annan struktur. Bland annat MCT- olja, som ingår i kokosolja ska tydligen sätta igång magen ordentligt.

Utöver fetter så kommer här nedan lite konkreta tips på vad man göra när man är förstoppad, eller i förebyggande syfte.

Enkla tips vid förstoppning:

  • Jogga eller springa
  • 2 msk linfröolja och 1 msk kokosolja på morgonen innan frukost i kombination med en kopp kaffe. Dricker du inte kaffe så prova en annan varm dryck.
  • Magövningar i form av yoga, situps etc
  • Promenader
  • Magnesium – oerhört effektivt. Prova dig fram vilken sort som fungerar bäst av -oxid, -citrat eller -hydroxid. Prova en låg dos och arbeta dig uppåt långsamt.
  • Kalium i kombination med magnesium. Låg dos.
  • Somliga svär över katrinplommon, päron, rabarber osv. Personligen har jag dock aldrig blivit hjälpt av det för min IBS mage. Den har snarare blivit värre bara. Prova dig fram!

Förebygger förstoppning: 

  • Allt som jag nämnde ovan såklart! Det tål att göras regelbundet.
  • Extra fibrer så som psylliumfrön – tänk som sagt på att detta är en förebyggande åtgärd. (Ej IBS)
  • Fiberrika grönsaker vilka också matar tarmbakterierna. (Ej IBS)
  • Promenader – rör på dig varje dag, det håller igång magens naturliga rörelser
  • Prebiotika för tarmbakterierna. (Ej IBS)
  • Benbuljong – finns inte nog om bra bieffekter av att få i sig benbuljong.
  • Sitta på huk minst en gång om dagen
  • Tugga maten ordentligt
  • Drick mycket vatten
  • Ta det lugnt med ost och andra mejerier som stoppar upp magen.
  • Stressa ner i vardagen! Det här har att göra med serotonin som förutom att vara ett måbrahormon också reglerar tarmrörelser.

Ta INTE laxermedel om du inte absolut måste. Detta rensar nämligen hela tarmen och gör det även jobbigt för tarmfloran att frodas, vilka hjälper magens upptag och funktion. Laxermedel gör helt enkelt ingenting för att hjälpa magen att fungera i det långa loppet, istället stjälper det.

IBS är ju en extremt luddig “diagnos”, man vet inte riktigt vad som är problemet och det kan innebära både förstoppning och diarré, men också magsmärtor. Jag som alltid har haft problem med min mage, sen jag var bebis faktiskt, rekommenderar verkligen inte att börja med fiberrika grönsaker eller fröer. Det förvärrar bara läget! Vid IBS måste man sakta men säkert arbeta sig uppåt. Börja med gurka, gröna bladgrönsaker osv som inte fermenteras i magen. Lök, tillagad vitkål, surkål mm får man alltså äta i väldigt små doser i början, innan man vant magen. Det tar tid att få ordning på en problemmage, så håll ut – det blir bra med tålamod!

Förresten så är det serotonin som hjälper magen att hålla igång som jag skrev ovan. Men detta råkar ju också vara kroppens “måbrahormon”. 80% av allt serotonin som finns i kroppen, finns i magen. Så det är alltså ingen tillfällighet att de som har problem med magen också kan ha lätt för att bli deprimerade. Tvärtom så kan också antidepressiva läkemedel hjälpa mot en krånglig mage, trots att man inte alls är deprimerad. Detta beror på just serotoninet. De flesta hormoner och signalsubstanser har som ni märker flera uppgifter i kroppen, varför mångt och mycket hänger ihop. Till exempel så är även serotonin byggmaterial till melatonin, sömnhormonet, varför det även kan dra med sig sömnbesvär. Vilken soppa man kan hamna i eller hur!

Jo, en sak till – naturliga byggstenar till serotonin finns i kakao 😉

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.