Benbuljongssäsong!

Hösten är ju så fantastisk! Jag tror att jag börjar varenda inlägg så numera men jag älskar verkligen hösten. Solen är magiskt vacker både på upp- och nervägen, molnen får en väldigt speciell färg och form såhär års och sen har vi träden(!). Det blir nog inte bättre. Oavsett om det är kallt, krispigt och solklart ute eller regn, storm och rusk så är det makalöst. Gul-orangea löv mot en mörkgrå himmel är väldigt, väldigt snyggt.

Men jag tänkte skriva om benbuljong! För nu är det säsong igen, wohoo! Jag är sämre på att koka sådant på sommaren måste jag erkänna, men nu finns det alltid fyllda burkar i kylen. Gott till både lunch, middag och frukost. Man kan aldrig få i sig för mycket buljong helt enkelt. Ha den som bas i en soppa, med eller utan kött, redd med grädde eller kokosmjölk, i en sås eller drick den bara som den är i en kopp.

När man kokar ben länge så frisätts mängder av mineraler och aminosyror till vätskan. Frisättningen sker än mer effektivt om man tillsätter syra iform av vinäger, så det är alltså inte bara för smaken som det görs. Aminosyrorna gör buljongen gel-aktig när den kyls av, vilket är ett fint kvitto på att du har kokat rätt typ av ben tillräckligt länge. Buljongen ska alltså bli till en gelklump när den är kall.

Kort och gott så främjar benbuljong ett starkt skelett, stödjevävnad, muskler, immunförsvar, mag- och tarmsystem, hud, hår och naglar. Det hjälper till vid både läkning, återhämtning, eller bara ren och skär underhållning av kroppen!

Benbuljong är fullproppad med kollagen som består av aminosyrorna glycin, glutamin, alanin, prolin och arginin. Även om ingen av dessa anses vara essentiella för vuxna, dvs kroppen kan tillverka dem själv med rätt byggstenar, så finns det väldigt många argument för att tillföra dessa via kosten. (Barn kan inte tillverka aminosyran arginin själva).

Många av dessa aminosyror motverkar nedbrytningen av muskler, vilket inte bara är bra för bodybuilders utan alla människor. Särskilt de som är sjuka efter en skada, gamla eller har inflammation i kroppen från dålig kosthållning, stress eller infektion.

Kort om några av de inviduella aminosyrorna i benbuljong:

GLYCIN

  • Nödvändig för att levern ska kunna avgifta sig (Särskilt viktig vid inflammation efter dålig kosthållning eller sjukdom), alkohol eller läkemedel.
  • Hjälper matmältningen genom att stimulera produktionen av galla.
  • Syntetisering av hemoglobin – dvs röda blodkroppar
  • Syntetisering av kreatin som ökar energiproduktionen i muskelceller, och bildandet av nya muskelceller.
  • Verkar som en hämmande signalsubstans likt GABA i hjärnan.

GLUTAMIN

  • Bygger upp väggen i tarmslemhinnan och ökar därmed näringsupptaget av maten
  • Motverkar muskelnedbrytning
  • Motverkar sug efter kolhydrater

Den förbrukas särskilt snabbt vid sjukdom eller stress, vilket är en anledning till att fylla på med extra glutamin.

ALANIN

  • Stimulerar energiproduktionen i cellen (citronsyracykeln) och förser både hjärna och muskler med energi
  • Stimulerar immunförsvaret

Utöver aminosyror så består som sagt även benbuljong av en stor dos av mineralerna kalcium, magnesium, kalium och fosfor, som jag har skrivit lite om tidigare.

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.