Därför har vi sötsug – Del 2

Häromdagen skrev jag några anledningar till varför vissa personer brottas mer med sötsug än andra, trots att de kanske generellt inte äter särskilt mycket socker och snabba kolhydrater vilka i sig triggar sug. I dagens inlägg ska vi gå igenom ytterligare några andra anledningar till varför man kan ha sötsug.

  • Sämre på att bränna fett
    • Vi människor ska ur ett evolutionärt perspektiv växla mellan att bränna socker och fett. Vi ska nämligen inte behöva "fylla på" med energi hela tiden. Om vi behöver det så har vi problem med blodsocker. Vissa personer växlar mer eller mindre omedvetet hela tiden, och det är de som opåverkade kan gå en hel dag utan att äta. Andra kan inte det men vänjer sig ganska snabbt (1-3 veckor) vid att använda fett som bränsle när de går över till en paleo eller stenålderskost. Men det finns också de som tar betydligt längre tid på sig att vänja kroppen vid att bränna fett som bränsle. Dessa personer känner sig troligen trötta, utmattade i kroppen liksom sötsugna. Om du känner igen dig i det så behöver du längre tid på dig att anpassa dig. Karnitin och B2 kan hjälpa här.
  • Du kan inte ta upp maten du äter effektivt
    • Här kan det hjälpa med ett tillskott av saltsyra och pepsin för att underlätta nedbrytningen av maten. Dessutom gäller det att tugga maten ordentligt, äta långsamt osv.
  • För kvinnor: Östrogen och Progesteron är inte i balans. 
    • Om detta är fallet så märker du att du vissa tider i månaden känner av mer sug. Se mer om hormonell obalans på bloggen - sök efter progesteron och östrogen.
  • Du äter av vana
    • Vissa saker sitter helt enkelt i huvudet - det kan vara en ren vana att ha något sött efter maten. Sluta upp med det och håll ut så ska du se att det lägger sig.

Se även därför har vi sötsug del 1.

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.