En stressad kropp

Nu närmar vi oss semestertider. Wohoo! Eller jag vet inte riktigt om jag har någon semester. Någonsin egentligen. Jag jobbar alltid och sällan samtidigt. Men det var inte det jag skulle skriva om utan stress! Många människor längtar 48 veckor om året efter detta, och startar gärna med att bli sjuka. Att gå upp eller ner i vikt, känna sig utmattad och/eller att sova dåligt är kanske de tecken som är mest kända för en stressad kropp. Men betydligt mer händer i kroppen, och “stresshormonet” kortisol påverkar så oerhört mycket.

 

Melatonin-and-Cortisol-960x500

 

Kortisol ska vara högt på morgonen, för att sedan avta mot kvällen och bytas av mot “sömnhormonet” melatonin. Innan läggdags ska det vara lågt, nära noll. Ett högt kortisol på morgonen gör att man pigg och alert studsar ur sängen och vill börja sin dag. Människor som inte känner den här förväntan, har ofta ett ganska lågt kortisol även på morgonen. Viktigast är dock att kortisolet under dagen ska avta. Det finns de som har höga nivåer hela dagen, och de finns de vars kortisol under dagen ökar fram emot kvällen. Inte särskilt bra! I något av fallen.

 

Så vad gör egentligen kortisol med kroppen? Alla hormoner har flera uppgifter i kroppen förstås, men kortisol har bland annat utvecklats för att vara ett “beredskapshormon”. För att uttrycka det enkelt; Kortisol bortprioriterar de processer i kroppen som inte anses nödvändiga för akut överlevnad.

 

  • Matsmältning och tarmrörelser nedregleras
  • Kan orsaka sköldkörtelproblem, samtidigt som sköldkörtelproblem påverkar kortisol.
  • Höjer blodsockernivåerna genom att:
    • Nedreglera produktionen av insulin, vilket helt enkelt beror på att kroppen inte ska lagra in det glukos som cirkulerar. (Det ska användas till att “fly eller fäkta”)
    • Tillverka glukos från kroppens proteinkällor; muskler, skelett och bindväv.
  • Nedreglerar kroppens fettförbränning
  • Leder till en obalans bland hormonerna genom att dedreglerar produktionen av andra steroidhormoner som testosteron, progesteron och östrogen.
  • Påverkar signalsubstanser i hjärnan så att man får svårare att fokusera, och känner sig allmänt omotiverad, “dimmig” och trött.
  • Kan orsaka humörsvängningar. För kvinnor förvärras PMS då kortisol kapar receptorerna för progesteron.
  • Ökar över tid aptiten, särskilt sug efter sött och salt.
  • Ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom genom att öka blodtrycket vilket i förlängningen skadar blodkärl och ökar risk för plackbildning.
  • Minskar blodcirkulationen till vävnad som hår, hud och naglar
  • Nedreglerar immunförsvaret över tid

 

I de flesta fall så är en stressande situation övergående, varför också kroppen återgår till ett normaltillstånd. Att ha ett högt kortisol ibland, och tillfälligt kan vara nyttigt för kroppen. Träning är ett exempel på något nyttigt som ökar kortisol tillfälligt. Men det finns de som är kroniskt stressade. Eller ganska många faktiskt. Det är inte nyttigt.

 

Varför får man ett kroniskt förhöjt kortisol?

Stressigt på jobbet, en skilsmässa eller ett dödsfall i familjen är kanske självklara saker som orsakar förhöjda kortisolnivåer. Men faktum är att detta inte är de vanligaste orsakerna bakom “stress”. Både mentala och fysiska faktorer inverkar.

 

Inflammation och mag- och tarmhälsa

Inflammation ökar kortisol, och kortisol ökar i förlängningen inflammation. Akut verkar det dock inflammationshämmande. Vad är hönan och vad är ägget? Inflammation kan komma från många källor, och ofta är det kosten som är boven oavsett symptom. När kortisol är högt nedprioriteras matsmältningen. När maten inte tas om hand på ett bra sätt så ökar inflammationen i tarmarna, vilket i sin tur ökar kortisol. Det är en cirkel som är svår att bryta. Men inflammation kan också orsakas av läckande tarmar, vilket både kan komma från en okänd födoämnesallergi, eller helt enkelt en kost fylld av dålig (icke)mat som är inflammationsskapande.

 

Sömn

Otillräckligt med sömn höjer kortisol, medan ett högt kortisol försämrar vår sömnkvalitet. Man känner sig aldrig utvilad när man går upp på morgonen.

 

Mental hälsa

Hur man mår mentalt spelar också in. Någonting som man måste komma ihåg är nämligen att det inte finns någon verklighet, det finns bara en upplevd verklighet. Depression ökar stress, medan stress ökar risken för depression. Det är med andra ord inte sällan där det är svårt att urskilja vad som orsakade vad. Att inte trivas med sin situation här och nu, sin kropp, sitt jobb, sin relation… allt sådant påverkar våra kortisolnivåer.

 

Kost

Alla är rädda för högt kolesterol, men faktum är att kolesterol är nödvändigt för att tillverka samtliga steroidhormoner där kortisol, testosteron, östrogen och progesteron bland annat ingår. Människan behöver fett i kosten, och äter man för fettsnålt, så får kroppen lida för det. Sämre stresshantering och minne, mindre ork och lust till att göra saker, mindre sexlust och mer led- och muskelvärk är vanliga symptom. Fett ÄR livsviktigt! Ät ägg.

 

Kroppen ökar också kortisol om leverns avgiftningsfaser inte fungerar som de ska. Protein, fett, vitaminer och mineraler är nödvändiga för att systemet ska fungera. Vad som sliter ut det här är förstås socker- och kalorität, näringsfattig mat och alkohol.

 

Att ha ett svängigt blodsocker ökar också kortisolutsöndringen. Om frukost består av yoghurt, corn flakes och en smörgås så spikas blodsockret upp. Vad som alltid följer en blodsockerpeak är ett fall. Kroppen pumpar då ut kortisol för att tillverka mer glukos för att höja blodsockret till normala nivåer. Nu kommer lunchen ner i magen, en pasta, och blodsockret åker upp igen. Därefter faller det, och kortisolet börjar arbeta. Det är dags för trefika! En smörgås… ja du fattar grejen! Ett högt fasteblodsocker är ett säkert kort på förhöjda nivåer av kortisol.

 

Så vad i allsin dar kan man göra för att enkelt balansera sitt kortisol? Njut av livet, ät rätt, träna och kramas massor! 

Ta hand om er i sommar.

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.