Epigenetik och mer om mikronutrienter

Ibland tror jag att jag börjar förstå det här med kroppen, och så läser jag något av Rhonda Patrick eller Bruce Ames och inser att jag knappt kan någonting. Alls. Som ni kanske har märkt på inläggen, så har jag lagt hormonerna på hyllan en stund och ägnar mig istället åt mikronutrienter och epigenetik! Vilket pussel 🙂

Kommer du att leva länge?

Det finns en gen som kallas för FOXO 3 (rs2802292) som sägs vara "the longevity gene", med andra ord genen för långt liv. Anledningen till att den sägs vara det är att den sätter igång en rad processer i kroppen som skyddar mot åldring genom att kicka igång gener för antioxidanter, DNA reparation, gener som dödar cancerceller och gener som motverkar att proteiner klumpar ihop sig. Hos maskar har den här genen visat sig dubbla livslängden från de normala 15 dagar till 30 dagar, medan den hos möss har visat sig förlänga livslängden med ungefär 30%. Vad gäller människor så är den här polymorfismen kopplad till de som blir över 100 år. Riktigt bra att ha med andra ord! Om man vill leva ett friskt liv länge vill säga.

För att ha ökad chans till ett längre liv så ska man ha antingen polymorfism G;G eller G;T. Dessa två bokstäver innebär att arv från mamma och från pappa. Jag har dessvärre T;T vilket betyder att jag inte bär på den här förändringen från någon av mina föräldrar. Min man har inte heller FOXO3 men hans släkt lever ändå gott till sina sena 90 så vem vet, han kanske överlever mig med råge ändå 🙂

Mikronutrienter - B-vitaminer!

Jag skrev om folat/Vitamin B9 igår och att ganska så många människor har en nedsatt förmåga att använda sig av folat, och särskilt omvandla folsyra till en användbar variant av folat (5-metylfolat). Folat är förutom nybildandet av alla celler, även viktigt för epigenetiken. Det är ett förstadium till så kallade metylgrupper som är inblandade i av och påslagning av gener. Här behövs även vitamin B12 varför dessa två bör tas ihop.

folatb12

Och när vi ändå är inne på vitamin B12, så har en stor del av befolkningen (49%) även problem med att ta upp det i tarmarna. Man har alltså lägre B12 i blodet vilket bland annat kan orsaka trötthet! Vitamin B12 leder oss även vidare till vitamin B6, som också en stor del av befolkningen kan ha svårt för att ta upp. Vitamin B6 är bland annat med vid omvandlingen av tryptofan till serotonin. Jag har försämrat upptag av alla dessa B-vitaminer (B9, B12 och B6), så jag måste se till att jag får i mig både bra mat och tillskott!

MEN, bara för att man har ett sämre upptag, så betyder det inte att man automatiskt lider brist. Det betyder bara att man i så fall behöver äta mer än andra av dessa näringsämnen för att kroppen ska kunna ta upp tillräckligt. De allra flesta äter inte tillräckligt varierat dock, vilket gör det till ett mer vanligt problem än det behöver vara.

Att hela en läckande tarm (som alla har mer eller mindre på en modern kosten) är ett annat tips till bättre upptag av ALLA näringsämnen 🙂

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.