Fett – Vad tusan gäller?

Ja vilka fetter är bra och vilka är dåliga? Egentligen. Det här är inte helt svart och vitt, men låt mig gå igenom några faktorer som påverkar vad som är bra och dåligt fett. Det finns mer att väga in än mättat, omättat, fleromättat och transfett - nämligen kvaliteten på fetter. Vart kommer det ifrån och vad har gjorts med det? Sen har vi också en genetisk faktor i hur vi reagerar på fett.

Varför ska man överhuvudtaget äta fett? Fett är livsnödvändigt för att det används till varenda cellvägg vi har, till att tillverka hormoner och för vår hjärnfunktion! Faktum är att 60% av vår hjärna består av fett, och det är särskilt viktigt för myelinet som i sin tur är nödvändigt för nervsignaleringen i hjärnan.

Men alla fetter är förstås inte bra! Man bör undvika processade vegetabiliska oljor.  De här oljorna bidrar nämligen till inflammation vilket i sin tur bidrar till en rad sjukdomar. Här ingår bland annat solrosolja, palmolja, rapsolja, jordnötsolja, majsolja, sojaolja och sesamolja.

Olika typer av fett

Mättade fetter har ju hamnat i extremt dålig dager men det här är inte riktigt rättvisande. Vi behöver mättade fetter precis lika mycket som vi behöver omättade och fleromättade fetter. Kokosolja är alltså INTE farligt!

Mättat fett är det mest stabila fettet vi har som tål både ljus och höga temperaturer väl. Därefter kommer omättat och sist fleromättat fett. Det här är viktigt att ha koll på vid upphettning. Fleromättade fetter förstörs väldigt lätt så var försiktig med olivolja, fet fisk, nötter osv.

Genetik

Vår Genetik har också inverkan på hur vi bryter ner och använder det fett vi får i oss. Vissa människor kan till exempel få ett insulinpåslag av mättade fetter, vilket inte händer alla i samma utsträckning. Detta är ju något som annars händer vid kolhydratintag.

Det är skillnad på omega 3 och omega 3 och även om vi behöver både "animaliskt" (alternativt sådant som kommer från alger) och vegetabiliskt omega 3 så är det många som missar detta. Vi behöver nämligen både ALA, DHA och EPA. ALA är från växtriket och DHA och EPA är från djurriket. DHA och EPA är väldigt viktigt för en mängd funktioner i kroppen, och ALA kan omvandlas till detta men i väldigt liten utsträckning.  Dessutom  så finns det de som har en genetisk variation som gör det här ännu värre varför vi (jag är en av dem) behöver konsumera omega 3 i form av EPA och DHA - dvs från animalier eller alger.  Men vi behöver givetvis också ALA från växtriket.

Så summa summarum - Var inte rädd för fett! Vi behöver fett för våra hormoner, vår hjärna och till alla våra cellväggar. Var istället noga med vilket fett du får i dig och välj kokosolja, smör/ghee, olivolja, avokado, fet fisk, alger och hela nötter.

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.