Fuskar du aldrig med maten?

Jag vill inte kalla det för fuska, men självklart så händer det att jag gör avsteg (!) på min kost. Jag är mänsklig! Men jag väljer mina avsteg med omsorg eftersom jag har jobbat så hårt för att komma dit jag är, och jag vill inte förstöra det med vad som helst. Frågan “fuskar du aldrig med maten?” dök upp nu i dagarna, och det tänkte jag svara på.

 

Däremot så tycker jag att vad man äter så ska man njuta! Skippa dåligt samvete. Det är helheten som räknas, inte detaljer. 

 

Barcelona som ju likt många andra städer i södra Europa har stapelfödan bröd. Det är bröd till ta mig tusan allt! Om inte maten ligger på brödet, så får man det till, eller så har man rullat maten i bröd. Det är helt enkelt mycket bröd. Hur gör man då? Jag och maken reser en hel del, åtminstone en långsemester om året och på det ett par weekends, och jag kan förstå att det kan vara klurigt med maten om man är ovan. Men först och främst så tycker jag att man kanske ska fråga sig om man verkligen behöver och vill vara strikt med kosten just under resor? Om ja, vilka avsteg kan man då ändå tänka sig?

Personligen så vill jag vara så strikt som jag kan eftersom konsekvenserna blir rätt så jobbiga för mig. Jag vill aldrig ha inflammation, och särskilt inte när jag är på semester. Dagarna har redan varit tillräckligt många i mitt liv där min kropp fått dras med inflammation och nedbrytning, och jag riskerar inte formen på mjukdelar och skelett. För något! Dessutom så tar det alldeles för lång tid att fixa till igen, alltså att bli av med inflammationen. Min sjukdom är något jag alltid kommer att behöva dras med, men numera sysslar jag ju med uppbyggnad och inte nedbrytning 🙂

 

Nedan kommer några tips på hur jag tänker när jag är utomlands!

  1. Gå till kvalitetsrestauranger! Det behöver inte betyda dyrare, men de lagar maten från grunden! Bra mat innehåller varken tillsatser eller raffinerat mjöl och annan skit. Vilken “finrestaurang” som helst är ju mer eller mindre paleo. Frågar man dessutom vänligt så gör de mer än gärna varianter åt dig på rätter. Vi har aldrig fått ett otrevligt bemötande, snarare tvärtom att de gillar att fixa åt en. Man kan hitta bättre restauranger väldigt lätt genom att bara fråga om tips när man är i en butik. Det är så vi brukar göra, och det har en tendens att bli långa listor. Google finns ju också alltid om man inte vågar fråga 🙂
  2. Kolla in saluhallar och marknader! De flesta varmare länder har ju fantastiska saluhallar (med avokados stora som handbollar!) Dessutom finns det gott om nötter, grönsaker, ostar och smoothies gjord på kokosgrädde osv. Svalare länder brukar ha gott om torkat kött.
  3. Välj dina avsteg! Det här är faktiskt ganska viktigt… personligen så kan jag ta tex en cola light på sådana tripper (som jag undviker till vardags), och jag äter dessutom betydligt mer charkuterier så som torkad skinka, salami och korv men även en hel del (!) ost. Jag äter inte det särskilt mycket till vardags, men som sagt på resa är det ett bra alternativ att ha med för att slippa gå hungrig. Liksom rostade och saltade nötter!
  4. Vilken specialitet i det här landet tycker jag är riktigt, riktigt gott? Ät och njut! Utan dåligt samvete! För min del nu senast i Barcelona så blev det aubergine med honung. Den är lätt panerad i någon vaniljig sak och med ringlad honung på. Helt magisk.
  5. När man gör avsteg som man vet att man kan reagera på – kombinera det med en stor sallad! Det är helheten som räknas! Skydda magen genom att kombinera skiten med något bra. Om det gäller efterrätt så är det ganska så enkelt, ät den efter en bra måltid så gör den inte alls en så stor skada som om du skulle äta den “själv”.

 

Hemma då?

Well, jag gillar ju verkligen nyttig kvalitestsmat! Däremot så var det svårare i början då jag verkligen kunde längta efter bröd ibland, men det har försvunnit med tiden. Jag sätter inga förbud på mig själv vilket många verkar tro. Det jag äter, gör jag helt frivilligt. Helt otippat kanske, men det är helt sant 😉 Frivillig mat kan såklart också kan innebära ett par rutor marabous mjölkchoklad (riktig skräp men ack så god), lite nutella eller ett gäng dadlar ibland. Konstigt nog är det extremt sällan bröd, kanske någon gång per år bara. Knappt.

Hur som helst så är det ett “naturligt avsteg” och i genomsnitt kanske det händer ca 1-2 gånger i månaden. Det går hur bra som helst. Jag gör inte några som helst uppoffringar, och jag ser inte min kostfilosofie som varken ett hinder eller avkall. Om man gör det så är man fel ute. Jag ser bara vinster! Utomstående personer (vissa) tycker däremot ofta att det är “synd om mig” eller ska dalta om att jag inte äter den goda fredagskakan. Herregud, det finns väl betydligt mycket annat i livet som är mer värt än en tårtbit på jobbfikat. Att vara frisk och stark till exempel, utan magproblem 😉

 

Något avsteg då och då gör ingen nämnvärd skada och betyder inte världens undergång. Din mentala inställning är mer viktig för utkomsten, och ofta är det den som orsakar mer problem än det fysiska. Mat ska njutas av! Kort och gott. Om man får dåligt samvete efteråt så kan man ju lika gärna låta bli 🙂 

 

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.