Gås och fisk

Vi lagade till en 5,4 kilos gås i Söndags! Utöver kött, så bjöd den dessutom på två burkar av gåsfett (gott i soppor) och ca 5 burkar buljong. Nu har vi mycket gås helt enkelt.

Jag har uppehåll med kaffe igen, och dricker en annan fettdryck till frukost på kokosolja, smör, vanilj, kanel, ingefära och kardemumma. Och kokande vatten förstås. Helt okej substitut faktiskt. Som väl är så får jag inte huvudvärk eller blir trött när jag inte dricker kaffe, så det är egentligen bara smaken jag saknar.

Så utöver Mårten gås så äter vi också rätt så mycket fisk i vårt hushåll, och om inte fisk äts så tas det ändå alltid tillskott av fiskleverolja eller krillolja. Omega 3 fettsyror är ju en del av cellväggarna i hjärnan, och en förutsättning för att de ska fungera optimalt. Men nu har en observationsstudie även visat att fiskätandet kanske sänker risken för depression. Visserligen så säger obersvationsstudier egentligen ingenting om orsak och verkan, så det kan helt enkelt vara så att de som äter fisk äter bättre mat i allmänhet. Men anledningen till att jag nämner det är att man har sett att när det finns rikligt med omega 3 i cellmembranen så stimulerar dessa till mer aktivitet av dopamin och serotonin. Brist på den ena eller båda är bland annat kopplat till depression.

Kallbad och fisk verkar helt enkelt vara ett vinnande koncept för fokus och välmående 🙂

e6def21e438279245a835000ebcf9e86

/M

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.