Glycin

Denna underbara lilla aminosyra! Jag har skrivit lite om den förut men det tål att upprepas, och särskilt om man är en person som lätt kommer upp i kortisolnivåer, som jag.

Glycin är som sagt en av de 20 aminosyrorna och förekommer bland annat rikligt i kollagen och gelatin. Andra proteiner innehåller relativt små mängder glycin, och eftersom folk generellt sett är dåliga på att äta gelatin- och kollagenbildning livsmedel så kan ett tillskott vara på sin plats. Visserligen tillverkas det även av kroppen själv, men när man utsätts för framför allt stress och mycket toxiner (alkohol, skräpmat mm) så förbrukas det fort.

Glycin i korthet:

  • Sänker kortisolnivåer (bra om man tränar mycket eller “bara” är allmänt uppskruvad)
  • Avgiftar lever och njurar
  • Ökar blodsockerkontroll, dvs trycker glukos in i cellerna.
  • Verkar som en hämmande signalsubstans i hjärnan och ryggmärgen, likt GABA
  • Är en av byggstenarna i Glutation, kroppens kraftigaste antioxidant.
  • Kan förbättra sömnen pga det som jag nämnt ovan.
  • Kan förbättra kroppssammansättning pga det som jag har nämnt ovan.

Glycin är dessutom gott till skillnad från mycket annat som man tvingar i sig! Det ser ut och smakar som socker faktiskt. Jag har börjat ta glycin även på morgonen, då jag tidigare bara har tagit det på kvällen, och jag har märkt många fördelar av att öka och sprida ut intaget.

Mår man dåligt av glycin så är det ett tecken på att levern är överbelastad, och fylld med skräp. Börja på något gram om dagen bara i så fall och jobba dig uppåt.

/M

En reaktion på “Glycin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.