Hormonkoll – Kan du alltid äta lite till?

Det här är något som väldigt många säger till mig: Men jag kan alltid äta lite till, hur mätt jag än är – eller rättare sagt borde vara. Kanske har du vänner, bekanta eller familjemedlemmar som helt enkelt bara slutar äta när de är mätta? Det spelar ingen roll om chokladasken åker fram, lite ölkorv, ost eller vad som nu än får dig att kasta dig på ätandet igen – de sitter där nöjda och “mätta”!  

Vad beror detta på då, att vissa bara kan äta, äta, äta och nästan behöver säga till sig själva att “det räcker nu”! I vanlig ordning beror det på hormoner, vårt signalsystem, och i detta fallet är det ett hormon som heter leptin. Det upptäcktes relativt sent faktiskt, närmare bestämt 1994, och när man upptäckte det så tänkte man att nu har vi lösningen på fetmaproblemet! Leptin är nämligen ett hormon som reglerar hunger och mättnad och det utsöndras från våra fettreserver. Själva ordet kommer från grekiska ordet för smal, och det var just det man trodde att det gjorde. Ju mer leptin – ju mer mätt och mer smal blir man! Njae, det visade sig att det inte var så. 

Överviktiga personer har nämligen mer leptin medan smala har mindre. Hur går detta då ihop? För att ett hormon ska fungera så måste det fästa vid en receptor på en cell. Det är här själva kommunikationen sker! Det är ungefär som att du ringer till någon. Då måste ju den personen svara för att du ska kunna säga vad du vill säga. Tänk om du istället ringer och ringer och ringer men att den personen aldrig svarar. Vad händer då? Inte mycket. Precis samma sak är det när det kommer till hormoner, och vad som har visat sig är att överviktiga personers leptin gör just det – det bara ringer men ingen svarar. Deras känslighet för hormoner är med andra ord inte lika vass som smala personers känslighet för hormonet. 

SYMPTOM PÅ LEPTINPROBLEM: 


  • Kan alltid äta lite till
  • Ofta sugen på något
  • Hungrig
  • Kan uppleva ångest och oro om måltid missas
  • “Måste” ha med sig något på bilresan. Om man inte har det så “måste” man stanna och handla snacks eller mat på vägen

Så vi behöver alltså både tillräckliga nivåer av leptin men också celler som svarar på leptinet för att vi ska hålla oss mätta och nöjda efter måltid. Hur gör vi detta? Om du upplever att du kan äta och äta utan att ha något stopp så kan du behöva återställa dig själv. 

VAD DU SKA GÖRA:


  • Ät frukost när du vaknar – senast 30 minuter efter.
    • Ät ordentligt med protein och fett, detta ska vara ditt största mål mat! Undvik smoothies, gröt, mackor, yoghurt, fil osv och ät istället ägg, avokado, smör och liknande mat som innehåller protein och fett. 
  • Ät lunch som en prins
    • Ät gärna grönsaker men ät inte det. Protein och fett måste även ingå här. Ät ordentligt! 
  • Ät middag senast 17
    • Ät enligt upplägget lunch men ät lite mindre. Detta är ditt sista mål. 

VAD DU INTE SKA GÖRA:


  • Fasta
    • Fasta inte om du har problem med leptin
  • Inga mellanmål 
    • Detta gäller även frukt, nötter och bär. Det spelar ingen roll “hur lite det är”, ät ingenting mellan måltider. 
  • Inga mackor, ingen pasta, ris eller andra mjölprodukter
    • Håll dig till grönsaker under din återställningsperiod
  • Inget socker
  • Skippa cardion innan frukost

→ Det här är extremt effektivt! Jag har själv fixat mitt eget leptin på det här sättet. 

Lite kuriosa om leptin är att fasta (liksom svält och bantning) kraftigt sänker leptinnivåerna. Sänkta leptinnivåer leder till sänkta nivåer av både könshormoner och sköldkörtelhormon. Detta innebär sänkt ämnesomsättning. Precis som jag skrivit ovan så beror effekten på hur känslig man är för hormonet, men för de med leptinproblem från början så kan detta få rejäla konsekvenser i form av infertilitet och hypotyreos. Så från en som varit där själv – kalorisvält dig inte i ett försök att tappa vikt. Det kommer inte att fungera på sikt, och du kan få behöva jobba i år för att återställa kroppen igen. 

/M

4 reaktion på “Hormonkoll – Kan du alltid äta lite till?

  • kl.
    Permalink

    Hej hej! Fråga: är detta med leptin oberoende av vilket kön en har?
    Känner dock igen mig väldigt väl i symptomerna på leptinproblem.

    Svar
    • kl.
      Permalink

      Hej! Både kvinnor och män kan ha leptinresistens och det är vanligt hos båda könen. Väldigt vanligt faktiskt. (Både genetik och miljö spelar in). Det tar ett tag att få ordning på så man får ha lite tålamod 🙂
      Sen kan man fundera på om man ibland äter av uttråkning, rastlöshet eller andra känslor framför “egentlig” hunger och sug.

      Svar
  • kl.
    Permalink

    Tack för ett himla intressant och lättförståeligt inlägg!
    Själv upplever jag inga bekymmer med mina leptiner och deras receptorer just nu. Men vänner och klienter ska jag tipsa vidare till dig ❤️

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.