Hur socker ökar inflammation!

Man får ju ha ansträngt sig ordentligt om man ska ha missat att socker orsakar inflammation i kroppen. Hos alla! Vad de flesta däremot inte vet, är hur. Så idag kikar vi lite på hur socker ökar inflammation! Det sker nämligen på ett par olika sätt.

 

HJÄRT- & KÄRLSJUKDOM

Stora mängder socker varje dag orsakar ett högt blodsocker, och ett högt insulin. Att ha ett högt blodsocker ofta är skadligt för blodkärlen, då glukos hindrar produktionen av kväveoxid i blodet. Kväveoxid är viktigt för att få kärlen att slappna av och kunna utvidgas, varför sänkta nivåer leder till högre blodtryck. Ett högt blodsocker leder också till tjockare blodkärlsväggar som blir mindre flexibla, vilket i förlängningen ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Men det gör också att de små kapillärerna skadas och läcker varför blodcirkulationen försämras, och man kan få problem med ögon, hud, händer, tår osv.

 

Socker är en reaktiv molekyl och bildar gärna så kallade AGE produkter, advanced glycation end products med proteiner. När detta händer så förstör reaktionen funktionen hos det drabbade proteinet, och bildandet och ackumuleringen av dessa AGE-produkter är kopplade till åldersrelaterade sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdom och demens. Det är också en av orsakerna bakom rynkor, då kollagen är särskilt känsligt för AGE-produkter. Ju mer socker, desto rynkigare blir man.

 

FETTLEVER

Kroppen kan hantera små mängder socker, men vid stora mängder så överfylls kroppens celler i lever, muskler och fett varpå levern börjar att omvandla sockret till fett. Detta lagras sedan in i levern och orsakar i förlängningen fettlever. Förr var det här känt som något alkoholister fick, men idag är det tyvärr en mer vanlig åkomma, och det kryper allt längre ner i åldrarna. Stora bakomliggande faktorer är såklart läsk, juice, smågodis, bakverk och vitt köpebröd. Många äter långt över det som anses vara maxkonsumtion, nämligen 15 energiprocent. Att ha fettlever leder till sämre avgiftningsförmåga, sämre ämnesomsättning och därmed högre inflammationsgrad i kroppen. Det som är lurigt är att man kan gå runt med det här utan att ha en aning om det, då sjukdomssymptom är ovanliga innan det är väldigt långt gånget. Bukfetma är däremot en tydlig varningsklocka, men man kan även vara smal och lida av det. Här är det fruktos som är den största boven, vilken finns i vanligt vitt strösocker.

 

TARMBIOTAN

Nu kommer vi till de intressanta, nämligen tarmbiotan! Det är här det händer grejer... att äta mycket socker ökar nämligen gifter i kroppen. Hur? Häng med.

 

Socker orsakar en obalans i tarmbiotan genom att mata de bakterier som har negativa effekter för vår hälsa, medan de som har positiva effekter får mindre utrymme. LPS är ett ämne som tillverkas av tarmbakterier för att bygga upp sin cellvägg, men det fungerar också som en viktig signalmolekyl till bland annat vårt immunförsvar. Det tränar immunsystemet kan man säga, men när det blir för mycket LPS, som det blir av de sockerälskande bakterierna så ger det upphov till en rad negativa effekter. LPS binder nämligen in till receptorer och ökar inflammatoriska ämnen i tarmen.

 

Men LPS kan också ta sig ut i blodet där det också ökar frisättningen av inflammatoriska ämnen. Detta gör det genom att dels binda till fettceller i kroppen som då ökar utsöndringen av cytokiner som TNF-α, varför övervikt är en stor riskfaktor bakom kronsik inflammation. Men LPS kan också binda till immunceller som då sätter igång en kaskad av inflammatoriska processer.

 

Vad gäller tillväxt av tarmbakterier med en negativ effekt på hälsan, så är det även här fruktos som är den största boven.

 

Hur mycket socker kan en normal kropp hantera egentligen? Det beror helt på! Faktorer som ålder, träning, genetik, vikt, muskelmassa osv har en stor avgörande roll i hur mycket man kan komma undan med. Men också ens historia, har man en gång varit överviktig så är man lite mer känslig än vad man skulle ha varit annars. 

 

Hur är det med frukt? Faktiskt så finns det inga enorma mängder fruktos i frukt, namnet till trots, och det finns dessutom mängder med fibrer och antioxidanter som motverkar fruktosens negativa effekter. Det är en enorm skillnad på tillsatt socker och det socker som följer med hela livsmedel.

/M

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.