Kaffe i kombination med stress

Det här kommer inte att bli ett inlägg om man ska dricka kaffe eller inte, för ärligt talat så har jag inte bestämt mig själv i den frågan än. Fördelarna med att dricka det är många, de möjliga nackdelarna något färre. Däremot så kan det finnas tillfällen när man kanske bör låta bli, så som i stressade perioder till exempel. Vad händer med kortisolet när man dricker kaffe i kombination med stress?

 

En sak att komma ihåg när det gäller många studier på livsmedel, och även kaffe, är att studier oftast görs på isolerade ämnen. Man tester alltså inte alltid hela livsmedlet vilket gör effekterna lite svåra att bedöma. Koffein är inte samma sak som kaffe, även om kaffe innehåller koffein. Det är ju kaffe man dricker, och det innehåller betydligt mer grejer än koffein. Har kombinationen samma effekt som de enskilda ämnena? Osäkert.
Vidare till koffein och kaffe...

 

Människor bryter ner koffein på olika sätt, vissa gör det snabbt medan andra gör det långsamt. Jag är en snabb nedbrytare, och min man är långsam vilket vi har fått reda på genom DNA-test. Dock så kan man möjligen lista ut i vilken grupp man ligger genom att titta på hur man påverkas av kaffe. Blir man stissig av för många koppar kaffe till exempel? Pirr i kroppen liksom och en rastlöshet eller känner man ingenting? Utöver att vi är olika duktiga på att bryta ner koffein så bygger vi också upp en tolerans över tid. Det innebär helt enkelt att är man van vid att dricka kaffe dagligen, så har det inte lika stora effekter på exempelvis kortisolutsöndring, som om man bara skulle dricka det då och då. Men det har fortfarande en effekt! Både kaffe och koffein.

 

Så till frågan idag; Spelar koffeinets kortisolutsöndrande effekt någon roll? För de allra flesta människor så är svaret troligen nej. Har man däremot problem med sitt kortisol, antingen genom att vara i en period där det är alldeles för högt, eller tvärtom att binjurarna inte orkar producera tillräckligt, så bör man troligen se över sitt koffeinintag. Helst utesluta det ett tag. Personligen så dricker jag inget kaffe när jag reser över tidszoner till exempel, då kroppen redan är pressad i sådana situationer, eller när jag känner att det är mycket omkring mig. Ibland är det dock svårt då man ofta dricker på ren vana, eller för att det är socialt.

 

Kortisolnivåer kan man ju testa via exempelvis blod- eller salivprov, men om man vill kolla sig hemma så kan man använda sig av en enkel blodsockermätare! Testa helt enkelt ditt blodsocker på fastande mage, ta en slät kopp kaffe och testa igen. Stiger blodsockret så är det ett tecken på att kroppen pumpar ut kortisol som i sin tur höjer blodsocker. Inte särskilt önskvärt.

 

En kort parantes om kaffe och insulinkänslighet. Kaffe har visat sig sänka insulinkänsligheten, utan att för den sakens skull ha en negativ effekt på insulin själv. Det stimulerar alltså inte till insulinutsöndring i sig själv, men när vi äter mat samtidigt så behövs mer insulin för samma jobb. Däremot så har man i observationsstudier sett att kaffe verkar sänka risken för diabetes typ 2, alzheimers och övervikt. Kanske är kaffe och en kaka alltså inte en optimal kombination, medan en slät kopp möjligen kan bidra med en del hälsofördelar.

 

Varför gör kaffe oss pigga förresten? Ja, dels pga dess effekt på kortisolet, men också genom att kapa receptorerna för en annan signalsubstans, nämligen Adenosin. Adenosin signalerar trötthet genom att binda till receptorer i hjärnan, och ju mer adenosin, ju tröttare upplever man sig. Koffein binder till samma receptor i hjärnan, men istället för att signalera trötthet så stimulerar det till att vara vaken och alert. Därtill så konkurrerar koffein ut adenosin vilket blockerar tröttheten.

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.