Loggning

När jag gick på gymnasiet så hade vi ett par (tjejer) i gänget som under lunchen alltid diskuterade vad maten innehöll näringsmässigt. Alltid. De pratade inte kalorier (främst) utan det var C-vitaminer och antioxidanter som var viktigast för dem på den tiden. Även om deras kunskaperna i ämnet var väldigt begränsade (åtminstone då), så hade de kanske (??) en viss poäng. Jag själv var nämligen mindre än måttligt intresserad, och brydde mig överhuvudtaget inte om näringstät mat eller skräpmat. Mat var mat. Det enda jag brydde mig om var att inte äta för mycket. Mängdmässigt. Sen om lunchen bestod av kyckling eller Kellog’s special K sket jag fullständigt i.

Jag tycker inte att man ska tänka på mat ur ett matematiskt perspektiv. Inte alls. Mat är så mycket annat! Det tillför så mycket annat.

MEN ingenjör som jag är: det som inte kan mätas, kan inte förbättras! Just därför loggar jag just nu (igen) ALLT som jag stoppar i munnen. Exakt varför? Ja, det undrar man ju sannerligen då. Jo, jag vill förbättra mitt näringsintag efter bästa förmåga. De så kallade mikronutrienterna. Kort och gott!

Man kan tro, och tycka att varierad mat ensamt räcker för att täcka behovet av diverse nyttigheter som kroppen behöver. Men så är tyvärr inte fallet idag. Tror jag åtminstone! Grönsaker odlas på i näringsfattig jord, och får kanske till och med mogna i en lastbil. Näringsinnehållet i ett vitkålshuvud är inte vad det var på 40-talet. De flesta köper dessutom kött från spannmålsuppfödda djur istället för gräsbetade. Detta rekommenderas varken ur ett näringsmässigt eller ett etiskt perspektiv! Eller för den sakens skull smaken. Men det är vad  butikerna säljer mest utav. (Själv så äter jag som ni vet hellre en mindre mängd lyckliga, gräsbetade djur än stora mängder “industriproducerat” kött). Hur som helst så kan tillskott vara en bra idé. Eller inte bara kan vara, det ÄR en bra idé. Mat ska dock självfallet alltid vara första källan till näringsämnen.

Varför är mikronutrienterna som vitaminer, mineraler och spårämnen viktigt? Brist på dessa kan orsaka diverse otrevligheter som skador på celler då de antingen delar sig fel, inte kan laga sig eller att de inte har rätt byggstenar för att bli stabila och välfungerande celler. Brister kan också orsaka snabbare åldring av kroppen, åderförkalkning, mental och fysisk trötthet, tumörer och otillräcklig produktion av hormoner. Exempel på det senare kan vara låga nivåer av serotonin som i så fall bidrar till nedstämdhet eller till och med depression. Även magen drabbas av brist på serotonin, där IBS är en vanlig diagnos. Mikronutrienterna är med andra ord rätt så viktigt! 

Utöver näringsfattig mat idag så finns det dessutom en hel del polymorfismer i våra gener. En polymorfism är något som gör att en och samma gen kan uttrycka sig på olika sätt. Fortfarande konstigt? Utan att gå för djupt in på metylering och annat så innebär polymorfism ur ett matperspektiv, att somliga människor har svårt för att omvandla näringsämnen i maten till en variant som kan användas av kroppen. Ämnet betakaroten i morötter är ett exempel på detta! Betakaroten kan omvandlas till vitamin A om rätt förutsättningar finns. Det görs dock i en liten utsträckning hos alla människor, och inte ens alls hos andra. Morötter innehåller alltså inte användbart vitamin A. Dock så finns det andra fördelar med att äta betakaroten, men inte för att det ska omvandlas till vitamin A. Vill man vara säker på att man får i sig tillräckligt av det så är animalisk föda det säkraste kortet. Djuren har nämligen redan förädlat detta, och därför innehåller kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg en mer lättillgänglig variant. Detta gäller även omega 3- fetter där vegetabilier och animalisk föda innehåller helt olika varianter, där vi återigen hittar de mer biotillgängliga sorterna i animalisk föda.

Varför är det så? Klarar man sig inte som vegetarian eller vegan? Absolut kan man göra det! Men det kräver kunskap och tanke. Både kvalitet och kvantitet är viktigt. För oss som äter kött kan nämligen oftast tanken på kvantitet strykas då kvalitet räcker en lång väg. Men till orsaken; om vi tar kor (och nötkött) till exempel så har korna några gånger större mage än oss. Och i denna mage så lever det mängder med bakterier! Magens (magarnas) bakterieflora hjälper nämligen till att omvandla gräs till exempelvis smörsyra och olika vitaminer och mineraler. Vilken fabrik varenda ko är! Detta gör bakterierna i oss också, men inte i samma utsträckning då vi bara har en liten bråkdel av den mängd som en ko har. Sen skiljer vi ju oss visserligen åt på fler sätt ur ett matsmältningsperspektiv, men detta är en av orsakerna. Vi har inte förmågan att förädla allting i samma utsträckning till en användbar variant helt enkelt! “Kött är förädlat”. Låter illa men sant är det ändå. Det här blev en lång parentes då inlägget ju inte alls handlar om kor och deras magar…

Själv så har jag en begränsning i att omvandla folsyra till den aktiva varianten av folat. Denna polymorfism är extremt vanlig. Det gör mig ju ingenting (kan inte ändra på det ändå) då huvudsaken är att jag vet om det och kan anpassa mitt näringsintag därefter. Jag äter därför kosttillskott med folat, och inte folsyra. Lika viktigt är det att i detta fallet ta det tillsammans med B12. Jag äter dessutom många äggulor och mycket grönt.

Utöver polymorfismer så inverkar även saker som stress, fettvikt, mediciner och en mer eller mindre läckande tarm på hur mycket man behöver av olika näringsämnen! Lurigt 🙂 

Hur vet man om det är något man lider brist på då, eller har svårt för att ta upp? På 23andme kan man beställa ett gentest där man kan få veta allt möjligt spännande. Man kan också göra ett hårmineralanalystest eller ett blodprov hos läkaren. Ett blodprov visar dock “bara” på vad som finns i blodet, och inte nödvändigtvis vad som finns i cellerna. Jag vet inte hur säkert ett hårmineralanalystest är.

Förutom A-vitamin, omega 3-fetter och folsyra så kan kroppen även ha svårt att använda/omvandla Choline, vitamin D, magnesium och vitamin K. Ja det var några exempel!

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.