Magnesium och magnesiumtillskott

Ingenting används i större utsträckning i min praktik än magnesiumtillskott och detta av två anledningar. Dels får många i sig alldeles för lite via kosten, men också för att ingenting i kroppen fungerar utan magnesium. Jag använder det vid trötthet, nedstämdhet, blodsockerproblem, klimakteriebesvär, PMS och andra hälsoproblem. Inlägget innehåller reklam via annonslänkar till Bodystore på magnesiumtillskott. 

 

Magnesium behövs för: 

- Energiproduktion

- Att bygga proteiner

 

→ Magnesium behövs helt enkelt för allting!

 

Energiproduktion

Det är lätt att tänka sig att vi behöver energi när vi utför ett arbete som att promenera, att ha ett hjärta som slår eller att andas. Men att slappna av kräver också energi. Det är nämligen en aktiv process för en cell att kunna slappna av. Den mest energiproducerande aktiviteten är förstås intensiv rörelse, men längst ned på listan, det som alltså kräver minst energi är inte fullständig avslappning som man kan tro. När cellen inte kan producera tillräckligt med energi för att slappna av så får vi ryckningar, spasmer och spänningar. Det är ett tecken på att energiproduktionen inte fungerar som den ska!  

Dessutom behöver varenda cell energi för att kunna städa bygga nya delar, reparera skadade delar och städa bort förbukat material och slaggprodukter. 

Cellens bränsle heter ATP. ATP fungerar inte utan magnesium. Därför funkar vi inte energiproduktionen utan magnesium. 

 

Bygga proteiner

Allting i kroppen antingen består av proteiner eller tillverkas av proteiner. Enzymer bygger upp, konverterar eller tar isär saker i kroppen, och enzymer är proteiner. 

Proteiner krävs även för att göra könshormoner som östrogen, testosteron och progesteron trots att dessa består av kolesterol, fett. Att tillverka kolesterol kräver nämligen ett 40-tal enzymer. Att därefter tillverka könshormoner av kolesterol kräver ännu fler. 

Eftersom det krävs magnesium för att bygga proteiner så är magnesium indirekt nödvändig för allting som händer i kroppen. 

 

Vad kan man använda magnesium för? 

- Trötthet och utmattning

- Blodsockerproblem

- PMS (gärna ihop med B6)

- Klimakteriebesvär (gärna ihop med B6)

- Depression

- Hjärndimma och minnesproblem

- Huvudvärk och migrän

- Sömnproblem

- Värk i leder och muskler

- Förstoppning 

 

Hur kan man testa sina nivåer av magnesium? 

Serum, dvs blodprov ger inget korrekt svar på mangesiumstatus då det mesta av vårt magnesium lagras i ben och mjukdelar. 

Hur får man i sig magnesium? 

Via mat; gröna bladgrönsaker, frön, nötter, lax, mörk choklad och spirulina. 

Vad som minskar magnesium i kroppen: fiberrika dieter, lågprotein-dieter, att stressa, att svettas mycket, blodsockerproblem och diabetes samt alkohol. 

 

Kan man få för mycket magnesium? 

Det är svårt att överdosera magnesiumtillskott även om det givetvis går. Ta inte mer än 350 mg/dag i tillskott så är du på den säkra sidan. 

 

Köplänkar till Bodystore med Magnesiumtillskott: 

 

Magnesium från Thorne innehåller magnesiumcitrat-malat. 

Magnesium från Bättre hälsa innehåller mangesiumglycinat som är det mest skonsamma mot magen. Denna innehåller 760mg/tablett (man kan ta det varannan dag). 

 

/M

 

Vill du läsa mer om PMS och vad man kan göra, klicka HÄR

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.