MSM – Organiskt svavel

Jag fick en fråga om jag kunde skriva om MSM – Organiskt svavel som det är och vad det kan ha för fördel vid ledproblem. Själv tar jag tillskott av MSM varje dag i min “morgondrink” tillsammans med C-vitamin och gurkmeja. Ofta får även nässelpulver följa med!

Men varför tillskott av MSM? Behövs det? Trots att svavel är en av de mineraler som förekommer mest i våra kroppar (den kommer på tredje plats) så hör vi sällan om det som ett potentiellt tillskott. Det har mängder med funktioner i kroppen så jag kommer inte att gå in på alla utan har gjort ett eget urval. Svavel bygger bland annat upp hår, hud, naglar, muskler, skelett, brosk och ligament. Det hjälper också levern att avgifta sig och dämpar inflammation i kroppen.

Kollagen

Kollagen finns i hud, hår, naglar, bindväv osv. och svavel är nödvändigt för att bilda kollagen! När vi blir äldre så försämras kollagenproduktionen och detta är med och bidrar till rynkig hud som kanske är det som syns mest. Men det leder också till försämrad funktion i våra leder då bland annat bindväv och brosk innehåller kollagen.

Lever

Svavel behövs för steg 2 i vår levers avgiftning – För att föra ut gifter ur kroppen!

Antioxidanter

Svavel behövs för att bygga upp glutation, kroppens viktigaste antioxidant. Förutom att glutation hjälper oss bli av med skräp så sänker det också inflammation! Ni har säkerligen hört talas om oxidativ stress, eller fria radikaler – detta är reaktiva syreföreningar som bildas som en restprodukt av vår egen kropp till följd av att vi bara lever. Att andas ger oss till exempel fria radikaler! Detta tar kroppen dock hand om genom sina antioxidanter, där som sagt glutation är den kraftigaste. Genom att utsätta sig för mycket alkohol, socker, skräpmat eller sol så höjer vi nivåerna av fria radikaler i kroppen. Kombinerar vi det med en kost fattig på potentiella antioxidanter så kommer “ålder” som ett brev på posten. Antioxidanter och byggstenar till antioxidanter finns i grönsaker, frukt, inälvsmat och buljonger. Det finns inte lika gott om det i rena köttprodukter som filéer eller i spannmålsprodukter.

Mage och tarmhälsa

Ja svavel är också med och bygger upp vår tarmslemhinna! Jag har skrivit mängder med inlägg om varför en välfungerande tarm är avgörande för ens hälsa – den påverkar våra hormoner, vårt immunförsvar, vår vikt, inflammationsgrad osv så därför kommer jag inte att skriva mer om det i detta inlägget.

 

Så tillbaka till frågan – Behöver vi ta tillskott av svavel? Svavel försvinner något vid tillagning av mat men blir mer tillgängligt vid fermentering. Löskokta ägg och surkål är exempel på utmärkta källor till svavel! Personligen nöjer jag mig inte med det utan tar MSM varje morgon för säkerhets skull.

 

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.