Paul Clayton och Blå Zoner

I Onsdags var jag på en föreläsning med Dr Paul Clayton på Chalmers i Göteborg. Jag har ramlat in på hans arbete flera gånger på pubmed och var därför superglad att jag fick frågan om att följa med. Oerhört intressant man!

 

Mid-Victorians och Blå Zoner

Paul Clayton pratar mycket om mid-Victorians som en okänd men väldokumenterad Blå zon (Blue Zones), dvs där människor lever friska länge. Det här är ju givetvis ett av mina favoritområden - Hur kan vi leva länge friska? Men också - Hur kan vi undvika att åldras? Jag tror inte att de tecken vi idag tar för givna ålderstecken faktiskt är nödvändiga. Överhuvudtaget! Då pratar jag om artros, rynkor, trötthet, stelhet, muskelsvaghet, demens, osteoporos och värk bland annat. Jag tror istället att det här är en effekt av dålig livsstil, där kosthållning utgör en stor del. Det är helt enkelt effekter av inflammation.

 

Vad äter man i de blå zonerna då?

Många missuppfattar dessa och påstår att de är vegetarianer och veganer. Men så är inte fallet. Endast i en av de fem blå zonerna är invånarna veganer och vegetarianer, och detta är Loma Linda i USA utanför Los Angeles där den frikyrkliga rörelsen Seventh day Adventist Church eller sjundedagsadventisterna håller till. Där ingår kosthållning och livsstil som en del av tron.

Därefter har vi Okinawa i Japan, Sardinien i Italien, Ikaria i Grekland och Nicoya i Costa Rica. Gemensamt med Mid-Victorians är att dessa personer äter animalier som fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter men även rött kött. På Okinawa äter man exempelvis gris vilka många inte vet om. Men framför allt äter de grönsaker, frukt, bär, nötter, baljväxter och rotfrukter. I mängder! Dessa innehåller vitaminer, mineraler och spårämnen men också polyfenoler, mat till våra tarmbakterier och säkerligen mängder av saker som vi inte känner till än. Det enda vi vet är att vi aldrig får samma effekt av kosttillskott som vi får av riktig mat. Ett välkänt exempel här är vitamin E och C som isolerat ökar tumörtillväxt medan exempelvis mandlar, som också innehåller mycket vitamin E är positivt för hälsan. Därtill har vi också Omega 3 olja. Vi vet att det är oerhört hälsosamt att äta fisk men att vi inte ser någon som helst positiv effekt av omega 3-oljor. Det finns helt enkelt fler faktorer än isolerade ämnen som bidrar till hälsa. Vi har ju trots allt utvecklats sida vid sida med naturen och inte med ett laboratorium, så kanske är det inte så konstigt.

I de blå zonerna så äter man heller inga processade råvaror som raffinerade spannmålsprodukter, socker eller inflammatoriska vegetabiliska oljor. Istället fyller de tallriken med riktig mat i dess rätta bemärkelse, mat som du köper hel och utan innehållsförteckning.

Gemensamt för de animalier som konsumeras är att de inte är industriellt uppfödda på spannmål och med antibiotika och hormoner. Istället har de fått leva sina liv som de skulle ha gjort naturligt, utomhus med artegen föda. Det här gäller också de växter som konsumeras för vet ni att dagens odling av både grönsaker, spannmål och frukt inte alls ger i närheten av samma mängd antioxidanter? Växten tillverkar ämnen som vi kallar för polyfenoler som skydd mot parasitangrepp. När vi äter dessa så tar vi över det här beskyddet och använder det själva. Dagens form av odlingar, i stor skala med besprutning gör att växterna inte behöver det här skyddet. Då blir också vi utan.

 

Det handlar inte bara om vad man äter

Även om kosthållning är en stor del av hälsan så spelar även andra faktorer in och det är rörelse och träning, syfte och mening med livet, social samhörighet och att varva ner och koppla av. Dessa faktorer ska inte underskattas, särskilt inte i ett samhälle där fler och fler verkar tappa syfte och mening i sin tillvaro, för att inte tala om social samhörighet.

Jag måste bara skriva om vin, och särskilt rödvin som det ofta skrivs om som positivt för hälsan. Kanske kommer detta (såhär en fredag) som en tråkig nyhet men alkohol - inte ens rödvin - har inga som helst positiva effekter på hälsan! I någon mängd. Alkohol är ett gift för våra kroppar. Drick gärna rödvin för att det är gott, men inte i tron om att det är nyttigt. Polyfenoler kan man få i sig på andra vis. Därmed sagt ska man inte underskatta vinets sociala aspekter, för vi dricker ju ofta vin i umgänge tillsammans med andra. Men drick med måtta!

/M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.