PMS och Progesteron

Lider du av PMS-besvär? Det behöver du faktiskt inte. Dagens inlägg ska handla om vad PMS är, vad det har för koppling till progesteron, men också vad man kan göra för att bli av med det. 

PMS betyder premenstruellt syndrom och som namnet antyder är det symptom som uppstår innan menstraution. Det kan börja ca 10-14 dagar innan menstruation för att sedan helt försvinna när blödningen börjar. Om dina PMS-symptom aldrig försvinner helt, utan endast förvärras innan menstruation så är det inte PMS du har utan "premenstrual magnification". Då är detta inlägget inte för dig. 

 

Är PMS normalt?

Det är vanligt, men det är varken normalt eller nödvändigt. Man kan ju lätt tro att det är progesteronet och östrogenets "fel" att man har PMS men så är det inte. Tvärtom så är de här hormonerna bra för både vår fysiska och mentala hälsa genom att förbättra både humör och ämnesomsättning. 

 

Kom ihåg att vår kropp alltid vill fungera, PMS är därför ett tecken på att något inte stämmer. 

Progesteron och Östrogen

Östrogen börjar stiga från mensens första dag och håller sig sedan högt till och med ägglossning. Det boostar serotonin och dopamin vilket gör att vi känner oss inspirerade och motiverade. Därefter tar progesteron över vilket bland annat gör oss lugna och harmoniska. Så det är helt normalt att känna av en förändring mellan veckorna. Exempelvis känner vi oss ofta mer utåtriktade och kreativa innan ägglossning än efter. Men det inte normalt att bli svullen, ha humörsvängningar, börja gråta för ingenting och vilja äta upp hela godisavdelningen på ICA. Eller för den delen göra slut med sin partner, lämna sitt arbete och flytta ut i skogen. 

 

PMS-symptom:

  • Humörsvängningar
  • Ömma och/eller svullna bröst
  • Irritation
  • Ångest
  • Svullen mage
  • Cravings efter sött och/eller salt
  • Värk i leder och muskler
  • Huvudvärk
  • Gråtmildhet
  • Hjärndimma
  • Sömnsvårigheter
  • Nedstämdhet
  • Finnar

PMS beror på att vi inte kan tillverka tillräckligt med progesteron. Men det för den sakens skull inte ett problem med progesteron i sig. Det är ett problem med något annat, och här nedan följer de vanliga rotorsakerna; inflammation och stress. Även sköldkörtelproblem kan ge lågt progesteron, men det kommer inte detta inlägget att gå in på. 

 

Progesteron ska vara ca 100-500 gånger högre än Östrogen så balansen mellan hormonerna är lika viktig som deras respektive värde. 

 

Inflammation

Kronisk, låggradig inflammation (ni har säkert hört talas om den tidigare) ökar risken för PMS genom att:

- Minska Progesteron vilket den gör på två sätt; det minskar dels mängden progesteron, men också känsligheten i receptorerna, dvs hur vi svarar på progesteron.

- Påverka GABA negativt, en signalsubstans som verkar lugnande

- Öka östrogen. Inflammation försvårar nämligen nedbrytningen av östrogen vilket gör att vi får mer än vi behöver. 

 

Stress

Stress minskar progesteron genom att:

- Kortisol minskar produktionen av progesteron. Kortisol kan också fästa på receptorerna framför progesteron varför progesteron inte kan göra sitt jobb på cellnivå. Då spelar det ingen roll om hormonet finns i blodet.  

- Stoppa ägglossning. Om vi inte har ägglossning så har vi heller inte progesteron så att det räcker. 

- Förändra mage och tarm som i sin tur påverkar hur vi bryter ner östrogen, vilket resulterar i för mycket östrogen. Detta kan bidra till PMS. 

 

Minska PMS genom att: 

  • Sluta ät socker - gäller även "hälsosamma" snacks med dadlar och andra naturliga sötningsmedel. 
  • Sluta ät mjölprodukter
  • Sluta ät vegetabiliska oljor (undantag kokosolja och kallpressad olivolja) då dessa orsakar inflammation
  • Sluta ät mejeriprodukter, särskiltfrån ko
  • Minska på alkohol (max 2-3 glas per vecka) 
  • Minska stress
  • Fixa mage och tarmkanal
  • Träna!
  • Ta tillskott av magnesium och vitamin B6
  • Ta tillskott av zink. Obs ej i långa perioder i sträck. 

 

Starka PMS-symptom

Om man upplever starka symptom på PMS så kan man även komplettera med nedan kosttillskott. 

 

Angus Castus Vitex / Munkpeppar

Agnus Castus (Munkpeppar) stimulerar ägglossning och progesteron samt verkar lugnande på kroppen. Observera dock att dessa endast ska användas i kombination med en kost- och livsstilsförändring och inte under mer än 4-6 månader. Om du inte mår bättre efter den här tiden så har du inte hittat grundproblemet. Leta vidare! Ska inte användas vid PCOS. 

 

Ashwagandha eller Rosenrot

Detta är så kallade adaptogener, naturliga ämnen som ökar kroppens egen anpassningsförmåga. Enkelt uttryck hjälper det kroppen att hantera stressiga situationer. Ska ej användas under längre perioder än 4-6 månader. 

 

Jod

Kan minska bröstspänningar då det reglerar östrogenreceptorer. Det finns gott om östrogenreceptorer i våra bröst. Jod kan förvärra acne och sköldkörtelproblem så ta det inte om du har något av de problemen. Jod ska heller inte tas i långa perioder i sträck. 

 

Vår menscykeln säger väldigt mycket om oss och vi kan använda den för att lära känna våra kroppar. Det är nämligen fullt möjligt att ha väldigt mycket PMS ena månaden, för att må väldigt bra en annan månad. Detta beror på att saker händer i våra liv - vi sover, äter, stressar och tränar olika till exempel. Beroende på vad vi gör så svarar också våra kroppar på det. PMS är alltså ett tecken på att något inte stämmer. Det är för hög belastning på kroppen - oavsett om det mentalt eller fysiskt. 

 

Obs! Det är inte PMS man har om man upplever ovan symtom då man samtidigt har hormonella preventivmedel - då är det istället bieffekter av en medicin.  

/M

 

Provtagning: 

Vill du testa din progesteron/östrogen-balans? Du kan göra det på medisera HÄR. Testet tas dag 21 i cykeln, dvs ca 7 dagar innan beräknad menstration.

Rabattkod som ger 10% rabatt på Mediseras tester: mat10

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.