Protein vid viktnedgång ger ingen förbättring i insulinkänslighet

Om man är överviktig och önskar viktnedgång så kan det vara en bra idé att öka proteinintaget, eftersom protein mättar oerhört bra så att man därmed kan äta mindre. Och även om det på så vis kan bidra till viktnedgång så verkar det inte alls förbättra metabolt syndrom. Mycket protein vid viktnedgång ger ingen förbättring i insulinkänslighet! Åtminstone verkar det vara så för de som är överviktiga och redan har en sänkt insulinkänslighet. Länk här.

Insulinkänsligheten är extremt viktig både för att sänka risken för diabetes, men också för att vi ska hålla oss friska på lång sikt och undvika åldersrelaterade sjukdomar. En hög insulinkänslighet bidrar även till att vi kan hålla vikten över tid.

Vad händer när vi äter protein?

Som sagt kan extra protein vid viktnedgång vara positivt för mättnadskänslor, men också för att behålla muskelmassa och annan vävnad liksom skelett.

Både kolhydrater och protein orsakar en höjning i insulin. Fett gör det i en väldigt liten utsträckning, beroende på vilket fett du väljer. Kokosolja som innehåller medellånga fettsyror orsakar inte en insulinhöjning eftersom de inte omvandlas till triglycerider, medan tex smör till viss del faktiskt orsakar en insulinhöjning. Sen finns det en annan aspekt också, stora mängder mat påverkar ett annat hormon – ASP som i sin tur triggar en insulinhöjning. ASP triggas vid all överätning, även strikt LCHF varför man visst kan gå upp i vikt även på LCHF! ASP har dock inte fått så mycket uppmärksamhet tyvärr, utan det är bara insulin som varit i fokus. Det var dock ett sidospår 🙂

Protein i kosten bidrar alltså till ett insulinpåslag där poängen är att signalera  tillväxt för cellerna. Mjölkproteinet vassle är det som höjer insulin snabbast, varför det ofta används efter styrketräning exempelvis.

Överblivet protein i kosten, som alltså inte används som byggstenar, görs dessutom om till glukos. Stora mängder protein blir alltså blodsocker, även om processen kostar betydligt mer energi för kroppen än att göra om stärkelse till glukos.

Spelar protein någon roll för en metabolt frisk person?

Förmodligen inte, men har man varit överviktig en gång eller vet med sig om att man har en låg insulinkänslighet så bör man kanske tänka på hur mycket protein man äter.

Låg insulinkänslighet innebär förresten att fett lagras in i fettceller, medan andra celler så som muskler, hjärna och annan vävnad inte får tillgång till varken energi eller byggstenar. Man svälter i princip samtidigt som man lägger på sig vikt.

 

/M

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.