Snöig lycka!

Gårdagens joggingrunda var alldeles, alldeles underbar! Ja, detta är helt sant! Det gick inte fort, det var inte långt, men det snöade! Vilken lycka! Kortet ser ut som det gör, då det helt enkelt inte fanns någon tid för att stanna. De första 5 minutarna var tuffa då jag startade i uppförsbacke, men sen kändes det som att jag kunde hålla på hur länge som helst. Det blev dock bara runt 5-6 km men ändå. Vilken skillnad det är att springa, nej förlåt – jogga (!) kvällstid jämfört med tidig morgon, kroppen är fylld med energi!

Och när vi ändå är inne på ämnet så tänkte skriva lite om löpning idag (jogging!). Inte för att jag är någon expert, långt ifrån, men jag har ändå en del teorier. What a surprise…

Min läkare brukar säga att jag har ankfötter, då de är ganska platta. Då brukar jag kontra med att ankor faktiskt har väldigt starka fötter, liksom jag, och jag har sjukt bra balans! Ja, detta är också helt sant.

Det finns något som är väldigt viktigt för våra fötter, och som påverkar hela kroppen, och det är att gå barfota! Jag slänger av mig skor och strumpor så fort jag kan när jag kommer innanför dörren, vare sig det är på jobbet eller hemma. Det finns en massa små muskler och senor i fötterna som behöver träning, och det får du inte om du alltid har skor på fötterna som dämpar, bygger upp, och allt vad de gör. Fötterna blir slappa, och din balans blir kass. Testa genom att stå på ett ben och blunda, hur länge klarar du? Om du klarar under 20 sekunder, så bör du fundera på att börja träna foten 😉

Utöver detta så finns det också mängder med sensorer under fötterna, som skickar signaler till hjärnan om vad det är du går på. Det har visat sig att befolkningar som går mycket barfota, inte alls ramlar på äldre dagar och får taskiga benbrott i ex lårbenshalsen, så som många här i västvärlden tyvärr gör.

En annan sak du kan testa, är att springa med dina dämpade löparskor, och jämföra det med när du springer barfota. Hur springer du? Det vanliga är att man automatiskt springer på framfoten när man springer barfota, medan många istället springer på hälen när de springer med skor. I framfoten finns det mängder med små ben, som fungerar som stötdämpare, medan hälen är stum. Det är alltså bättre för knän, höfter och rygg att ”trippa” fram på framfoten under sina löpar-, och joggingrundor. Fram med prinsessan i dig!

Sammanfattningsvis så tror jag att man ska lära foten att springa och gå som vi gjorde förr, då tror jag nämligen att man minskar risken för förslitningsskador enormt mycket. Om man har svaga muskler någonstans, så försöker ju kroppen att kompensera för det, och det är ofta då man får ont någonstans, som inte alls är konstruerat för aktiveras på det sättet. Men detta är bara mina teorier!

Med det sagt, så bor vi ju i Sverige där det inte är särskilt lämpligt att springa barfota större delen av året, om du nu inte är sugen på att amputera förfrusna kroppsdelar. Personligen använder jag så platta skor jag bara kan, vilka är mina älskade, turkosa nike freerun. Dessutom föredrar jag barmark, gärna lerig, framför asfalt.

I Australien köpte jag dessa små guldkornen att ha på sommaren. De har grymt bra grepp, plus att de går att ha både på land och i vatten 🙂

fot2

Ha en härlig onsdag, det är ju lill-lördag och allt!

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.