Sömn och kaffe – Projekt sänka kortisol

Nu var det snart 2 år sedan jag sov en hel natt. 2 år sen! Helt galet. Jag känner mig visserligen väldigt pigg, men jag misstänker att det kan vara så att jag vant mig vid att vara trött. Det är dags att dra igång ett projekt - projekt sänka kortisol och för att göra det behöver jag ladda på mitt bufferkonto. 

 

Just sömn, eller brist på den rättare sagt, är alldeles bedrövligt för vår hälsa. Det är dags att vidta åtgärder, mitt buffertkonto är länsat. Nu har jag ju inte kunnat påverka sovandet särskilt mycket eftersom jag först var sjuk under min graviditet (med 3-5 kalla duschar per natt) för att därefter amma några gånger under natten när han väl kom. Och sen... ja, sen slutade han äta nattetid men vaknade ändå några gånger. Därefter sov han visserligen hela nätter ett tag men då undrar man ju om ett så tyst barn verkligen lever, och så vaknar man för att kolla upp saken. Därefter började ungen på dagis vilket betyder snorig och förkyld. Med andra ord, inga sovandes hela nätter igen. 

 

Så vad menar jag med buffertkonto och vilka åtgärder ska vidtas? Jag tycker om att ha ett buffertkonto. Vad gäller allt egentligen. Ekonomi och energi är kanske de viktigaste för mig. Oförutsedda utgifter kan nämligen även komma form av stress och press (eller sömnbrist) och då behöver vi ha vår buffert. 

 

 

Några saker som händer med vår hälsa när vi sover dåligt:

- Kortisolkurvan förskjuts (efter en ynka natt!) 

- Kortisolutsöndring ökar

- Blodsockerhantering försämras 

- Ökar hunger och sötsug

- Försämrar immunsystem

- Inflammation ökar

- Lägre nivåer könshormoner

→Vi åldras! 

 

Nu kan jag inte säga att jag märkt av så mycket mer än kortisol. Jag äter bra och jag rör på mig, även om träningen inte riktigt är med den frekvens jag skulle önska. Jag är heller aldrig sjuk. Däremot så har jag märkt att min kortisolkurva börjar balla ur. Förr kunde jag ta en tupplur mitt på dagen om jag var trött men det går inte längre. Jag är superpigg. Typ jämt. Eller åtminstone inte sova-trött. Jag har även svårt för att varva ner på kvällen och på morgonen flyger jag upp för att jag vill hinna så mycket som möjligt innan Ask vaknar. Det kanske inte låter som ett problem, MEN kortisol åldrar våra kroppar! Jag vill inte åldras i förtid. Jag har heller inte haft "tid" för mina skogspromenader vilket jag tänker ändra på genom att arbeta hemifrån ibland och ta en lunchpromenad. Läsa, leka, rita och skogspromenader fyller mitt bufferkonto. 

 

Under 4 veckor ska jag: 

- Inte dricka kaffe

- Ta glycin innan läggdags 

- Promenera på morgonen (istället för kväll) + 2 skogspromenader per vecka. 

- Ösa på med zink 

- Middag senast kl 17.00 

- Tillskott av NAC

 

Vad fyller på ditt buffertkonto? Om du inte vet det så bör du ta reda på det omedelbart. Ingen mår bra utan buffert. 

 

Jag tror att det här kan göra susen! Vad gäller kaffe så är jag en så kallad "fast metabolizer", jag bränner koffein fort varför jag inte blir särskilt påverkad av det. Till skillnad från de som är långsamma som påverkas oerhört mycket av kaffe. Men jag tror ändå att min kropp skulle må bra av ett uppehåll, och att det skulle hjälpa till att sänka kortisol. När jag tidigare slutat med kaffe så märker jag att mitt midjemått minskar. Kortisol och insulin är nämligen en perfekt kombination för att lagra in fett på just magen. Säga vad man vill om estetik men just den formen av fettinlagring är inte hälsosam. 

 

Så nu kör vi, projekt sänka kortisol! 

 

/M

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.