Sömnigt!

Vad händer när vi sover? Jo, kroppen och hjärnan får tid till återhämtning och till att bearbeta dagens intryck. Positiva effekter av en god natts sömn är att minnet, cellproduktion och ämnesomsättningen förbättras (även om ämnesomsättningen under själva sömnen sjunker).

Melatonin och kortisol styr tillsammans vår dygnsrytm. Morgonpigga personer har högt kortisol på morgonen, medan morgontrötta personers nivå är lägre, och istället peakar under en senare tid.

Hormoner som utsöndras när vi sover:

Tillväxthormon, HGH, tillverkas i hypofysen i hjärnan och stimulerar tillväxt. Det främjar reparation av vävnadsskada, förbättrar immunförsvaret och gör också så att vi får bättre kvalitet på hud, hår och naglar. Det finns mycket att skriva om detta hormon, men idag får det räcka här!

Testosteron har många uppgifter, men bland annat är det ett anabolt hormon, och tillsammans med tillväxthormonet ovan, så bygger det upp muskulatur och skelett. Det är därför viktigt hos både kvinnor och män!

Tillväxthormon och testosteron utsöndras båda vad 90e minut när vi sover, varför en extra timmes sömn kan göra underverk!

Vikten av Serotonin för bra sömn

Serotonin bildas av bland annat aminosyran tryptofan, som finns i choklad (och i en del annat :)) . Från serotonin tillverkar kroppen melatonin, sömnhormonet, vilket förklarar varför deprimerade personer, som har brist på serotonin också har sömnproblem. Serotinin är avgörande för vår sömn helt enkelt! Vi kan öka vårt serotonin genom avslappningsövningar så som till exempel yoga eller meditation, men också som jag skrev ovan, via tillskott i maten. Serotininets viktigaste uppgifter sker faktiskt i mag-, och tarmkanalen, där det bland annat ska signalisera till kroppen om den befinner sig i en gynnsam eller ogynnsam miljö, och reglera tarmarnas rörelser. Mer om det vid ett annat tillfälle.

Sömnhormonet melatonin verkar som en viktig antioxidant i kroppen då vi sover.

En sammanfattning av vad dålig sömn medverkar till:

* För lite sömn ökar inflammationsmarkörer i kroppen

* Ökad risk för infektioner pga minskat HGH, tillväxthormonet.

* Minnesproblem

* Minskad koncentration, uppmärksamhet och reaktionsförmåga

* Sämre prestationsförmåga

* Störd ämnesomsättning då vi vid stress och störd sömn aktiverar det sympatiska nervsystemet som hämmar ämnesomsättningen. Vid bra sömn så har vi nämligen istället vårt parasympatiskt nervsystem aktiverat, som i sin tur aktiverar ämnesomsättningen.

* Störd insulinkänslighet, vilket ger ökad produktion av insulin när man äter under natten, än om man skulle ha ätit dagtid. Detta kan innebära viktuppgång.

* Ökad hunger pga ökad tillverkning av hungershormonet Grelin.

* Minskad tillverkning av mättnadshormonet Leptin

* Ökat blodtryck

* Kortisolstörningar, minskad stresståligheten och ökad risk för utbrändhet

* Muskelvärk

* Minskad kreativitet

Det är med andra ord rätt mycket som sker när vi sover! Och om vi inte sover.

/M

4 reaktion på “Sömnigt!

  • Pingback: Mer om sömn! | Kamaronica

  • Pingback: Barfotavår! | Kamaronica

  • 26 februari, 2017 kl.
    Permalink

    Tack! Det är fantastisk läsnin!
    Har själv RA och är på gång att lägga om min kost. Du är en förebild!
    Många kramar,
    Susanne ?

    Svar
    • 27 februari, 2017 kl.
      Permalink

      Hej Susanne! Åh tack så hemskt mycket, det gör mig väldigt glad! Jag hoppas verkligen att du hittar rätt för dig 🙂

      Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.