Hur påverkar stress kroppen?

Jag har skrivit många gånger innan om hur viktigt kortisol är för en välfungerande kropp, och hur viktigt det är att det ligger på rätt nivå. Både för lågt och för högt kroniskt kortisol ger en kaskad av otrevliga symptom, och påverkar dessutom en mängd andra hormoner och signalsubstanser vilka ger ännu mer otrevliga symptom. Hur påverkar stress kroppen?

 

HÖGT KORTISOL

Kroniskt högt kortisol får man av stress, oavsett om den är psykisk eller fysisk, medveten eller omedveten. Det kan bero på många saker på både arbetet eller hemma där prestationsångest, osäkerhet, ekonomiska bekymmer, hög arbetsbörda, dödsfall och sjukdom är exempel som inverkar. Eller så kanske man “bara” inte trivs. Trivs med livet, arbete, där man bor eller sin partner… faktorerna är många, och samverkar oftast.

 

LÅGT KORTISOL

Vad är ett lågt kortisol? Då har en dysfunktion i binjurarna uppstått vilket kan vara en följd av för att man haft för högt kortisol för länge. Läget kan i de fallen förbättras med livsstil och kost. Undantag för lågt kortisol är givetvis sjukdomar så som Addisons, där binjurarna av andra skäl inte tillverkar kortisol.

 

SYMPTOM & KONSEKVENSER

Exempel på symptom av stress är många; depression eller nedstämdhet, håglöshet och utmattning, dåligt minne, viktuppgång, sköldkörtelproblem, konstant söt- och/eller saltsug, ångest, hudåkommor, problem med matsmältningen, aptitlöshet, otålighet, sömnlöshet, ilska, irritation och en bortglömd sexlust. För kvinnor kan menstruationscykeln bli lidande.

 

Det räcker dock inte där, för vad som också sker är att muskler, skelett och bindväv bryts ner, blodtryck ökar, blodcirkulation minskar till vävnad förutom skelettmuskulatur, blodsockerkontroll försämras, risken för hjärt- och kärlsjukdom ökar, immunförsvaret försämras och en hel del hormoner dras med ner. Vi börjar helt enkelt åldras mycket snabbare än vad vi bör, både kroppsligt och mentalt. Långsiktig hälsa bortprioriteras för kortsiktig överlevnad. Hjärnan degraderas och huden blir slapp och rynkig. Bland annat. Faktum är telomererna blir kortare av långvarig stress, dvs de små skydden, “hjälmen” om man så vill, i ändarna på varje DNA-kedja. Ju kortare telomerer, desto högre biologisk ålder och ju högre risk för cancer har man.

 

Kortisol påverkar alltså hela kroppen, och att leva i stress är knappast ett ställe man vill befinna sig på under någon länge period.

 

KOST & KORTISOL

Över till kost, som ju är den här bloggens passion! Det är nämligen inte enbart är psykisk och fysisk stress som kan orsaka förhöjda nivåer av kortisol, och kronisk stress, utan även mat kan göra detta. Precis lika bra! Mycket snabba kolhydrater i form av bröd, pizza, godis, läsk, juice osv är nämligen enormt stressande för kroppen! Först gör kakorna att insulinet rusar ut i blodet, och städar undan blodsockret. Men det gör det lite för bra, vilket resulterar i en ordentlig dal. Då behöver kroppen utsöndra kortisol för att hjälpa till att akut höja blodsockret. Material för en höjning av blodsockret kommer av delvis lagrat glykogen men också muskler, bindväv och skelett. Förresten, vad äter folk gärna när de redan är stressade? Ofta smörgåsar, kakor, godis, energidrycker och kaffe. Ett glas vin för att varva ner på kvällen. Samtliga är kortisolhöjande. Vilken röra! Vad som är hönan och vad som är ägget suddas med tiden ut.

 

Även gifter i kosten stressar kroppen eftersom den då måste arbeta hårt för att bli av med dem, vilket gäller snabbmat, tillsatser, spannmål och all påhittad och högprocessad mat.

 

Personligen så får jag inga märkbara symptom av den kroniska stressen, och med det menar jag att jag inte blir inåtvänd, gråtfärdig, otrevlig, nedstämd, arg, full av bortförklaringar och alltid snörvlig och sjuk. Ingen ser på mig om jag är stressad. Utåt sett är jag lugn. Däremot så sitter mina symptom under ytan och dinglar med benen i form av sömnproblem (major sådana!), viktuppgång, rastlöshet och svårt att varva ner och släppa tankar. Det är när man behöver meditation och yoga som mest, som det oftast är svårast att utöva…

 

TESTER

Det finns tester att göra för att se om man har ett högt kortisol eller inte, och jag rekommenderar att i samma veva testa hormonet DHEA för att verkligen få en bra bild över hur binjurarna mår. Werlabs har exempelvis sådana tester, länk HÄR, för ett väldigt rimligt pris dessutom. Kortisol ska vara högt på morgonen, för att sedan avta under dagen. Morgonpigga personer, så som jag, har ett väldigt högt kortisol på morgonen varför vi fyllda med glädje och förväntan svingar oss ur sängen vid soluppgången. För ett morgonsim. Jag älskar mitt morgonsim. Andra kanske har lite lägre på morgonkvisten. Båda är normala, och huvudsaken är att kortisolet varken stiger eller håller en jämn nivå utmed dagen.

 

Det var lite om orsaker bakom ett högt kortisol. I nästa inlägg kommer jag att skriva om konkreta tips på hur man kan balansera sitt kortisol och vända eländet 🙂

/M

2 reaktion på “Hur påverkar stress kroppen?

  • kl.
    Permalink

    Hej!
    Hur högt kortisol kan man få av stress?
    Mitt värde ligger på lite över 1000 på morgonen.
    Är detta värdet för högt för stress eller måste det vara en sjukdom?

    Svar
    • kl.
      Permalink

      Hej Linda! Jag skulle inte oroa mig för ett kortisolvärde på 1000 eftersom det är taget på morgonen. Kortisol ska vara högt på morgonen för att sedan avta under dagen och vara som lägst på kvällen. Har du däremot fortsatt höga värden under dagen, eller att det sjunker över dagen för att återigen stiga på kvällen (då bör du ha sömnproblem) då är det istället något att kika på. Ett annat problem som många har är kroniskt låga värden vilket absolut inte är bra. Kortisolet hos en frisk person ska som sagt vara högt på morgonen för att sedan falla över dagen! Om du funderar över ditt kortisol så tycker jag att du ska ta ett test där ger ett salivprov minst 4 ggr under en dag, då får du en mer rättvis bild av läget 🙂 Jag vet att Anna Sparre på 4health erbjuder detta, och det finns säkert på fler ställen också.

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.