Underbara gurkmeja!

Den där armbågen jag skrev om för ett tag sedan blev värre i förra veckan. Inflammationen vägrade släppa och den svullnade upp och hade sig. Jag blev lite smått desperat och började med en rågad matsked gurkmeja både morgon och kväll. Gurkmejan blandades med ungefär ett gram C-vitamin i vatten. Och svartpeppar förstås för att öka biotillgängligheten. Inte särskilt gott men oerhört effektivt! Jag är nästan helt bra, så jag ska fortsätta med detta i en dryg vecka till tänkte jag för att vara på den säkra sidan. Kanske två.

 

Jag har tidigare länkat till en pilotstudie där försökspersoner med RA fick kurkumin (den aktiva substansen i gurkmeja) och NSAIDer (Voltaren eller diklofenak) där gurkmeja hjälpte bättre mot inflammation än NSAID. Det är bara en pilot men ändå. Mitt gurkmeja-intag går alldeles för mycket i perioder, så den biten ska jag absolut skärpa till, då gurkmeja även har visat sig ha en mängd andra positiva effekter i kroppen än just inflammation. Mig veterligen så finns det dessutom inga biverkningar på att använda det under lång tid.

 

Den aktiva substansen i gurkmeja, kurkumin är fettlöslig så förutom att ta det tillsammans med svartpeppar, där det är piperin som ökar biotillgängligheten så ta det även tillsammans med någon typ av fett. Utan dessa två så har kroppen nämligen väldigt svårt för att ta upp det, och det får ingen eller väldigt lite effekt. Andelen kurkumin i gurkmeja är lågt som det är redan på endast runt 3-5%. En skvätt olivolja i shoten fungerar därför utmärkt om man inte äter en måltid i samband med intaget som innehåller fett.

 

Gurkmeja är för övrigt väldigt effektivt på att dämpa inflammation i just mag- och tarmsystem! Det var dagens tips det!

/M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.