Upplevd stress – testa dig!

Stress är inte stress förrän det är en upplevd stress. Du kan testa dig längre ned men först lite om vad jag har lärt mig kring orsakerna bakom det. Vad som helst kan nämligen vara stressande om du upplever det som stressande. Det har inte så mycket med "fullt upp" att göra som många tror. Du kan lika gärna ligga hemma på soffan och ha skyhögt kortisol.  Så hur kan vi då veta?

Just stress är något av ett favoritämne för mig, och något jag känner själv att jag tjatar ganska mycket om. Men det finns en anledning till det givetvis. Jag har upplevt fyra psykologiska faktorer som stressar människor till tänderna, och det är inte att ha "mycket att göra". Det är detta:

  • Saknar/Ser inte syfte och mening i sitt arbete
  • Relationer (avsaknad av relationer eller problem i sina relationer)
  • Ansvar utan befogenheter
  • Självkänsla / Självförtroende (Beroende av yttre faktorer och inte inre)

Det var det! Hur ligger du till inom dessa fyra områden? Att arbeta mycket är inte farligt, det är brist på ovan som är farligt.

Stress leder till sjukdom  → Det ÄR fullt möjligt att stressa ihjäl sig. Stress har en enorm negativ påverkan på kroppen.

PSS - Perceived Stress Scale

Nedan test kom 1983 och har blivit välanvänd vad gäller att testa sin "upplevda stress". Testet är utformat av Sheldon Cohen, professor i psykologi.

Hur testet används

Man svarar på frågorna via en 5-gradig poängsättning: 0-4.

  • 0 = Aldrig
  • 1 = Nästan aldrig
  • 2 = Ibland
  • 3 = Ganska ofta
  • 4 = Gäldigt ofta

Obs! Omvända frågor: 4,5,6,7,9,10,13 (Aldrig=4, nästan aldrig= 3, ibland=2, ganska ofta=1, väldigt ofta= 0)

Summering: Alla frågor summeras efter poängsättning enligt ovan. Svaren kodas sedan omvänt för positiva upplevelser så att höga poäng alltid motsvarar hög stress.

Testa dig!


  1. Hur ofta har du under den senaste månaden känt dig upprörd på grund av att något oväntat har inträffat?
  2. Hur ofta har du under den senaste månaden känt att du inte kunnat kontrollera viktiga saker i ditt liv?
  3. Hur ofta har du under den senaste månaden känt dig nervös och stressad?
  4. Hur ofta har du under den senaste månaden framgångsrikt hanterat vardagsproblem och irritationsmoment?
  5. Hur ofta har du under den senaste månaden känt att du effektivt kunnat hantera viktiga förändringar som inträffat i ditt liv?
  6. Hur ofta har du under den senaste månaden känt tilltro till din egen förmåga att hantera personliga problem?
  7. Hur ofta har du under den senaste månaden känt att saker och ting gått din väg?
  8. Hur ofta har du under den senaste månaden tyckt att du inte kunnat klara av allt du skulle ha gjort?
  9. Hur ofta har du under den senaste månaden kunnat kontrollera irritationsmoment i ditt liv?
  10. Hur ofta har du under den senaste månaden känt att du har haft kontroll på saker och ting?
  11. Hur ofta har du under den senaste månaden blivit arg på saker som har hänt och som du inte kunnat kontrollera?
  12. Hur ofta har du under den senaste månaden kommit på dig själv med att tänka på saker som du måste göra?
  13. Hur ofta har du känt under den senaste månaden att du haft kontroll över hur du använder din tid?
  14. Hur ofta har du under den senaste månaden tyckt att svårigheter har tornat upp sig så mycket att du inte kunnat hantera dem?

HÄR är en länk till testet och mer information gällande statistik (från USA).
Vill du läsa mer om stress? Se ett av mina tidigare inlägg HÄR, HÄR eller på Chris Kressers hemsida HÄR.
/M

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.