Hur vet man vart man ska börja – Sköldkörtelproblem och järnbrist

Idag är det enkelt att googla symptom och nästan direkt få ett svar på vad det kan vara – sköldkörtelproblem, järnbrist, zinkbrist, eller varför inte hormonell obalans mellan progesteron, testosteron och östrogen. I såna här lägen är det en vanligt att man går på och vill behandla helt fel orsak. Här kommer jag att gå igenom några vanliga “missförstånd” kring sköldkörtelproblem och järnbrist. 

Kroppen försöker aldrig skada oss. Tvärtom så gör den allt för att skydda oss! Symptom är därför ofta just bara det – symptom. Vad som är orsaken däremot kan vara något helt annat. 

Kroppen försöker aldrig skada oss. Tvärtom så gör den allt för att skydda oss! Symptom är därför ofta just bara det – symptom. Vad som är orsaken däremot kan vara något helt annat. 

Sköldkörtelproblem

Är du trött och utmattad, nedstämd, tappar hår, har sköra naglar eller förstoppad? Visst låter det som att du har sköldkörtelproblem? Det kan absolut vara ett symptom, men det behöver inte vara orsaken. 

Sköldkörtel har med ämnesomsättning att göra, och även om det ingår energiförbränning och fettinlagring här så är det inte bara det som sköldkörteln gör. Ämnesomsättning täcker så otroligt mycket mer, det omsätter ämnen i alla kroppens celler vilket innebär att det styr andning, vår förmåga att hålla fokus, hjärtfrekvens, sömn, utveckling (särskilt under barn och tonår), tankar, tarmtömning, menstruationscykeln och sexlust för att nämna några. 

De allra, allra flesta av oss föds med förutsättningar för att fungera optimalt. Kroppen får alltså ingen felfunktion i onödan eller för att den tycker att vi bör ha lite mer utmaning i livet. En dysfunktion sker av en anledning. 

Sköldkörtelproblem beror sällan på att sköldkörteln är “trasig” och oftare på något annat. 

 

Vanliga orsaker bakom sköldkörtelproblem: 

  • Autoimmunitet
    • Hashimotos
    • Grave’s 
  • Inflammation
    • Kan bero på kosthållning, stillasittande, infektioner, toxiner osv
  • Stress, mental eller fysisk
    • Ätstörningar
    • Överträning
    • Känslomässiga problem
  • Näringsbrister

Om sköldkörtelproblem beror på ätstörningar, inflammation, autoimmunitet eller näringsbrister så kommer tyvärr inte mediciner som levaxin att hjälpa i längden. Man kanske initialt mår väldigt bra, men efter ett tag får man tillbaka symptom, och kanske även nya. Gå på rotorsaken till problemet. 

Kostrådgivning program online coachning

Järnbrist

Många kvinnor har idag järnbrist och även om det är mest vanligt bland veganer och vegetarianer så har många andra det också. Varför? 

Järnbrist kan ge en mängd olika symptom så som: 

  • Rikliga menstruationer
  • Blodbrist
  • Trötthet
  • Yrsel 
  • Oregelbundna hjärtslag
  • Blek hud
  • Matsmältningsproblem
  • Sköldkörtelproblem (frusen, håravfall osv)
  • Menstruationsrubbningar
  • Om barn går med järnbrist så kan det resultera i lägre IQ

Om man inte äter rött kött så är det mer troligt att ha järnbrist då det är den mest överlägsna källan. Spenat, frön och nötter är nämligen inte bra källor då de dels innehåller en typ av järn som inte tas upp särskilt effektivt. Dessutom innehåller spenat oxalsyra, ett ämne som binder mineraler så som järn och försvårar upptag ytterligare. Vad gäller frön och nötter så innehåller även de ämnen som binder till mineraler så som järn, men de innehåller också kalcium. Kalcium premieras i upptag, varför ett livsmedel som både innehåller kalcium och järn inte är en bra källa till järn. Generellt så är det så att många ämnen i vegetabilier som polyfenoler och fytinsyra försvårar upptag av alla mineraler, inklusive järn och zink till exempel. 

Vegetariskt alternativ till järn? Blötlagda linser. Blötläggning minskar några av de ämnen som binder upp mineralerna och möjliggör upptag. 

Men om man äter rött kött då? Varför kan man ändå ha brist? Här kommer några vanliga anledningar. 

  • För lite magsyra som i sin tur kan bero på
    • Sköldkörtelproblem
    • Näringsbrist
    • Stress
  • Mag och tarmsjukdomar
  • Högt intag av kalcium
  • Högt intag av fytinsyra som finns i
    • Fullkorn
    • Nötter och frön
    • Linser och bönor
  • För lite C-vitamin 
  • För lite animaliskt protein
    • Animaliska källor till järn, heme-järn ökar upptaget av icke heme-järn, dvs järn som finns i vegetabilier

Tips! Du minskar fytinsyra genom att blötlägga och fermentera! Därför är blötlagda linser en bra vegetarisk alternativ till järn. 

Man kan även ha för mycket järn i kroppen. Även det kan ge symptom som yrsel, trötthet, värk i leder, nedstämdhet, håravfall och menstruationsrubbningar. Gissa därför inte – ta prover och arbeta med någon som kan såna här typer av problem innan du försöker rätta till olika symptom. 

Obs! Kosttillskott av järn är ofta ett dåligt alternativ att rätta till en järnbrist. Många kosttillskott innehåller nämligen varianter som ger en oxidativ stress i kroppen, dvs åldrar kroppen. En justering av kost är därför det absolut bästa alternativet. 

 

Vad kan du göra själv? 

Beroende av vilket problemet är så behöver man också angripa det på olika sätt. Har du sköldkörtelproblem eller järnbrist och undrar vad det beror på? Du kan boka tid för rådgivning med mig, se konsultation eller maila till maria@matstarkt.se 

/M

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.